Sida 1 av 1

Tips och råd ang B21a topplock och vakuumslangar

Postat: ons 07 okt 2009, 15:39
av LUxe77
Hej

Har pluggat egr ventilen pga att vakuumventilen(eller vad det nu heter)gick sönder, men jag har två vakuumslangar som jag inte vet exakt vart de ska sitta.

Bild

Om någon vet så är jag mycket tacksam för svar:)

Har även problem med att bilen läcker vatten, så jag tog av topplocket och bytte topppackningen, men den läcker fortfarande vatten(droppar väldigt lite) och den vägrar att starta. Läcker just under andra tändstiftet(se bild).

Bild

Har kollat kompen och den är bra på alla cylindrar. Vad borde jag göra? Kan toppen vara skev och ändå ha bra komp?
Alla tips och trix är välkomna:)

MvH Anton

Re: Tips och råd ang B21a topplock och vakuumslangar

Postat: ons 07 okt 2009, 17:26
av Sparkz
Tvåan borde ha gått till EGR-ventilen via ventilen som är sönder? Den andra ser ut som vevhusventilation, borde gå till nippeln med flamskyddet i.

Den som sitter längst fram går till avstängningsventilen för pulsair eller?

Re: Tips och råd ang B21a topplock och vakuumslangar

Postat: ons 07 okt 2009, 19:21
av LUxe77
Låter rimligt, jo den som sitter längst fram är till pulse-airen.
En extra fråga,hur lätt(ofta) hänt är det att motorblocket blir skevt?
Och kan man använda fint fint våtsandpapper för att putsa av toppen och blocket från gammal packning?

Re: Tips och råd ang B21a topplock och vakuumslangar

Postat: fre 09 okt 2009, 10:09
av Sparkz
Blocket brukar inte hända mycket med, gjutjärn är stabilt.

Skrapa bort så mycket packning som möjligt, mindre rester kan du ta med papper. Det behöver inte vara så fint, 120-240 är bra. På jobbet har vi en "slipkloss" av stål, ett ~30x80 plattjärn lite längre än toppen är bred. Funkar bra när man bara använder tyngden av den, man får samma tryck hela tiden. Fram och tillbaka, hela toppens längd varje drag.