Det är inte trycket det handlar om i detta fallet. Det är det dåliga materialet som åldras i rekordfart i ILO-slangen. Naturligtvis grundlägger det för en brandkatastrof med tryckets hjälp, men du förebygger det mycket mer med godkända material.
Ett bildbevis kan du se här:
http://www.nbmarine.se/ Detta är en båtsida från början, men det finns också en bilavdelning, A-fordsidor, se menyn i vänsterkanten, med flera roliga överraskningar i fråga om motor, drivlina etc. etc. Gå vidare in på Dagbok och välj den senaste, juni 2009, tror jag den heter. Passa på att läsa dom andra sidorna när du ändå är inne. Mycket beundransvärda.
Vill du ha fler åsikter, vittnesmål, tycken och tankar om godkända bränsleslangar, kan du gå in på
http://www.etanol.nu Där har ett stort antal trådar och inlägg skrivits om just bränsleslangar. Detta handlar ju i vissa fall om etanolkonverterade bilar, som skall omregistreras som miljöbilar och där KRÄVS det just denna ISO-certifierade slang för ett godkännande. Inte bara att slangen sitter på plats utan även ett skrivet certifikat från tillverkaren. Detta är i och för sig inget märkvärdigt, det finns både på nätet att ladda ner och i normala fall torde även butiken kunna tillhandahålla ett när du köper slangen (Om du vill ha det?).
Naturligtvis håller den för det tryck som finns i din och alla andra bilar. Jag vill minnas att det godkända trycket är 10 eller 12 Bar. Men det är också en siffra som jag bara tar ur minnet just nu, men sök på internet, så tror jag du hittar det korrekta till slut. Det är alltså den slangtyp som sitter i alla nyproducerade bilar i dag.