Sida 1 av 1

Ställa på bränslet till B23E

Postat: ons 07 okt 2009, 11:04
av bensinskalle
Ny fråga:

Någon som vet hur man ställer på bränslet på B23E så de hänger med när man kommer upp lite i varv? :P

(Har smackat på portad+planad topp, nån spännande reijo kam, lite filat o polerat insug, 2,5" avgas, o lättat svänghjul.)

Jag har för mig att man kan lägga bricka vd fjädern i "tryckjusteraren", kan de kanske stämma?

Re: B230E säkring- samt bränslefråga

Postat: ons 07 okt 2009, 17:32
av Sparkz
20-25 A om du kör båda pumparna på samma.

Original var det väl 12mm mellan tankarmatur och pump och 8 mm efter pumpen? Men det är ingen fara med annan storlek, bara det blir tätt.

Re: B230E säkring- samt bränslefråga

Postat: ons 07 okt 2009, 21:09
av bensinskalle
Tack för svaret!!

Får förmodligen löda på rör på "anlutningarna" så slangarna går på tätt o fint ;)

Dimensionsmässigt så är väl ända "nackdelen" att de tar längre tid att bygga tryck?

Bara en sak till ja undrar över: Håller "vanliga" biltema bensinslangar för trycket? De ä väv i slangarna...

Re: B230E säkring- samt bränslefråga

Postat: tor 08 okt 2009, 00:08
av Rådlös
Biltema och Jula säljer slangar av fabrikat ILO. Dom är livsfarliga och spricker efter en säsong! Varning! Varning! Varning!

Köp av OK med flera i stället. Dom har sådan slang som är godkänd i dagens bilar. Om du av någon anledning väljer inköpsställe själv så kolla först på OK och notera vilket ISO-nummer det är. Jag kan inte detta utantill, men har sett det i andra sammanhang. Har du ISO-numret, så kan du sedan handla den där det passar dig bäst, bara numret stämmer. Detta står stämplat på slangen med täta mellanrum.

Efter en liten sökning hittade jag det. Den godkända slangen heter: ISO 4639-2. Trelleborg tillverkar och OK m.fl. säljer den.

Re: B230E säkring- samt bränslefråga

Postat: tor 08 okt 2009, 07:59
av bensinskalle
Okej så ISO slangen ska hålla för pumptrycket? Får ta mig en sväng förbi Ok eller Stiwema o se om dom har då ;)

Men biltemaslangen räcker väl att ha som retur :D?

Re: B230E säkring- samt bränslefråga

Postat: tor 08 okt 2009, 11:17
av Rådlös
Det är inte trycket det handlar om i detta fallet. Det är det dåliga materialet som åldras i rekordfart i ILO-slangen. Naturligtvis grundlägger det för en brandkatastrof med tryckets hjälp, men du förebygger det mycket mer med godkända material.

Ett bildbevis kan du se här: http://www.nbmarine.se/ Detta är en båtsida från början, men det finns också en bilavdelning, A-fordsidor, se menyn i vänsterkanten, med flera roliga överraskningar i fråga om motor, drivlina etc. etc. Gå vidare in på Dagbok och välj den senaste, juni 2009, tror jag den heter. Passa på att läsa dom andra sidorna när du ändå är inne. Mycket beundransvärda.

Vill du ha fler åsikter, vittnesmål, tycken och tankar om godkända bränsleslangar, kan du gå in på http://www.etanol.nu Där har ett stort antal trådar och inlägg skrivits om just bränsleslangar. Detta handlar ju i vissa fall om etanolkonverterade bilar, som skall omregistreras som miljöbilar och där KRÄVS det just denna ISO-certifierade slang för ett godkännande. Inte bara att slangen sitter på plats utan även ett skrivet certifikat från tillverkaren. Detta är i och för sig inget märkvärdigt, det finns både på nätet att ladda ner och i normala fall torde även butiken kunna tillhandahålla ett när du köper slangen (Om du vill ha det?).

Naturligtvis håller den för det tryck som finns i din och alla andra bilar. Jag vill minnas att det godkända trycket är 10 eller 12 Bar. Men det är också en siffra som jag bara tar ur minnet just nu, men sök på internet, så tror jag du hittar det korrekta till slut. Det är alltså den slangtyp som sitter i alla nyproducerade bilar i dag.

Re: B230E säkring- samt bränslefråga

Postat: tor 08 okt 2009, 21:28
av bensinskalle
Återigen: Tack för svar!

Ja man kan ju säga att de vore katastrof om en slang sprack, de är ju i och för sig en folkracebil de handlar om men de vore ju förödande om de börja brinna i den... Ska dessutom dra bensinslangarna genom kupén ( tillåtet med vissa restriktioner ), så ja... En exploderande slang är ju inget vidare...


Men hur f*N kan biltema få sälja såna här skitsaker, de är ju livsfarligt??

Fick tag på ISO slang på Stiwema så de blir den till högtrycksslangen, retur får ja dra med biltemaslangen så länge dock...

Re: Ställa på bränslet till B23E

Postat: lör 24 okt 2009, 18:08
av bensinskalle
bump, ny fråga längst upp! ;)