Sida 1 av 1

Volvo 245 -92 Lamelldiff

Postat: mån 05 okt 2009, 10:23
av MrVolvo
Hej har problem med min bakaxel..

Den låter inget då jag kör rakt fram men så fort jag svänger så låter den illa precis som att den är låst i diffen.
Hjulen verkar låsa sig och det smäller.

Kan (om jag har tur) diffen bara ha "hängt sig" så det räcker med att öppna luckan och rengöra den eller är det kört. Har inge aning hur denna slung/lamell diff funkar och om det händer att dom kan låsa sig.

Re: Volvo 245 -92 Lamelldiff

Postat: mån 05 okt 2009, 19:22
av Vovlo_Henrik
Slung och lamell är 2 olika diffar, har du olja i axeln?? om inte kan du lossa kåpan och kontrollera vilken typ av diffbroms du har och sedan fylla på olja :wink:

Re: Volvo 245 -92 Lamelldiff

Postat: tis 06 okt 2009, 12:28
av MrVolvo
Är olja (nån special olja enl Volvo) är det slung då ? vad är skillnaden (nu vart jag nyfiken).

Tog lös locket igår och såg att vänster pinjong drev från axeln var kex/trasigt fullt med spån i botten på "huset".
Beställt "ny" bakaxel från blocket.

Min ser ut såhär
Bild

Re: Volvo 245 -92 Lamelldiff

Postat: tis 06 okt 2009, 14:45
av Rådlös
Så här står det i instruktionsboken för Volvo 240 -92:
Bild

Re: Volvo 245 -92 Lamelldiff

Postat: tis 06 okt 2009, 20:34
av Vovlo_Henrik
Aj då dessa drev är ju inte lika som de utan diff och inte heller billiga, den på bilden är lamelldiff, slungdiffen låser upp till ca 40km/h :-)-) Men då kanske du säljer den rasade till mig för en billig peng :mrgreen:

Re: Volvo 245 -92 Lamelldiff

Postat: ons 07 okt 2009, 10:13
av MrVolvo
Vovlo_Henrik skrev:Aj då dessa drev är ju inte lika som de utan diff och inte heller billiga, den på bilden är lamelldiff, slungdiffen låser upp till ca 40km/h :-)-) Men då kanske du säljer den rasade till mig för en billig peng :mrgreen:
Ja visst den funkar ju att köra rakt fram med ;-)

Såg den hade utväxling 3:52 (tror jag det var inte 100%)

Bor i Norrbotten kan ju ta detaljer via PM om du vill?