Sida 1 av 1

Svårt att få i ettan och tvåan

Postat: fre 02 okt 2009, 16:39
av ansod
Jag är ny på formumet :D och har en 245 från 88. Jag får ta i för att få i ettan och tvåan. Det finns inga missljud och de andra växlarna går lätt i. Hur justerar man länkaget mellan spaken och lådan? Kan det vara synkningarn fast det inte finns missljud vid växling? Eller är det nå't helt annat? ??:-/

Re: Svårt att få i ettan och tvåan

Postat: fre 02 okt 2009, 17:24
av Rådlös
Jag har inget förslag att komma med. Bara ett tröstande ord om att du inte är ensam. Så har jag i min, och jag vet flera andra som också har haft det.
Det är troligen inte fråga om länkaget, utan mer ett "inbyggt fel" i växellådan. Några gånger har frågan varit uppe här tidigare, men jag har inget minne av att någon har presenterat en lösning på problemet. Nya rön emottages tacksamt!
Man kan i vissa lägen göra lite egna manövrar. Håll nere kopplingen och börja med att lägga i 3:an. Flytta därpå, med kopplingen nere hela tiden, till 2:an och 1:an. Det kan fungera. Ett annat sätt som kanske är lite osäkert, men värt att pröva, är att lägg i friläge (när 1:an är trög) och släpp upp kopplingen. Försök sedan lägga i 1:an på vanligt sätt. Vid kökörning i krypfart och liknande brukar det fungera att lägga i växeln bara bilen rör på sig det minsta.
Till sist har vi en metod som kanske är mer suggestion än klara fakta: Byt olja i växellådan!

Re: Svårt att få i ettan och tvåan

Postat: fre 02 okt 2009, 19:14
av Amarace
Det är nästan garanterat bara att justera backspärren.
Testa att dra upp backspärren och föra spaken liiiite mer till vänster när du lägger i ettan och tvåan, garanterat att det går lättare då.

Justeras isåalll genom att flytta plattan som du ser om du lyfter på växelspaksdamasken.

Re: Svårt att få i ettan och tvåan

Postat: lör 03 okt 2009, 18:12
av ansod
Tack Amarace!
Nu slipper jag ta garageuppfarten på trean. :D

Re: Svårt att få i ettan och tvåan

Postat: mån 05 okt 2009, 17:41
av Sparkz
Har du mycket glapp i sidled på spaken är det dags att byta bussningar mellan spaken och stången fram till lådan. Två små plastbussningar för en tjuga styck och en o-ring.

Re: Svårt att få i ettan och tvåan

Postat: mån 05 okt 2009, 20:58
av ansod
Bta tips- tack!

Re: Svårt att få i ettan och tvåan

Postat: tis 03 nov 2009, 23:26
av NisseHult
Amarace skrev:Det är nästan garanterat bara att justera backspärren.
Testa att dra upp backspärren och föra spaken liiiite mer till vänster när du lägger i ettan och tvåan, garanterat att det går lättare då.
Justeras isåalll genom att flytta plattan som du ser om du lyfter på växelspaksdamasken.
Det var det på min -88 också, bara att dra upp backspärren lite...

Re: Svårt att få i ettan och tvåan

Postat: ons 18 nov 2009, 12:59
av greenbay
Det var det på min -88 också, bara att dra upp backspärren lite...[/quote]
Fast det är ju bätter att JUSTERA plattan som tar emot...
/greenbay

Re: Svårt att få i ettan och tvåan

Postat: ons 18 nov 2009, 17:04
av Udenius
På min 86:a böt jag bussningarna i spaksätet men glappet kvarstod. Böt då även skarven inkl. pinnar mellan spak och längsgående pinne in i lådan (som kan heta?). Hur som, blev som ny efter det! Bilia ville dock ha 800 kr för delarna, men det var det värt.

// A