Sida 1 av 1

Låg toppfart, dåligt ax i motlut

Postat: lör 29 aug 2009, 09:49
av Kongo76
Börjar få någorlunda fason på 244an, men han går inte så fort som han borde..
Jag vet inte vad som menas med att en motor spikar, men jag skulle tro att min gör det. Det låter mycket om jag trycker ner gasen den sista biten, men händer för lite..

Tips någon?

Har hittills bytt: bränslepumpsrelä, tändstift, tomgångsregulator, spjällhuskontakt, fläktremmar, kylare, bränslefilter samt kört rengöring i spridarna.

Har en kamremssats (kan den ha kuggat över tro?)
Eller hur felkollar man avgassystemet? (igensatt katt, eller läck?)
Funderar på att byta bränslepumpar oxå..?

Re: Låg toppfart, dåligt ax i motlut

Postat: lör 29 aug 2009, 09:50
av Kongo76
b230f, glömde skriva det, 2.4 Jetronic

Re: Låg toppfart, dåligt ax i motlut

Postat: lör 29 aug 2009, 16:46
av Rådlös
Om remmen har kuggat över så ser du ju det mot märkningarna på remhjulen.

Om det är ett hål före katalysatorn, så läcker det in luft (syre) där. Och då får Lambdasonen för mycket syre, som i sin tur ger falsklarm om för mager blandning.
Är det hål efter katalysatorn så hör du ett pysande och puttrande ljud från avgassystemet. Det kanske man gör i viss mån också om hålet finns före katalysatorn, men då får du samtidigt felsymtom från Lambdasonden.

Har du tagit kompressionsprov på motorn? Det kan vara väldigt avslöjande. Och vad säger feldiagnostiken? Där kanske du får besked i klartext.

Re: Låg toppfart, dåligt ax i motlut

Postat: mån 31 aug 2009, 20:09
av Kongo76
Det pyser strax före den andra ljuddämparen, men det kan väl inte menligt påverka motorprestanda?!