Sida 1 av 3

850-motor

Postat: lör 22 aug 2009, 10:10
av volvodiesel
tja. ja tänkte kasta i en 850-motor (diesel) i min 240 83. nu till frågan vad behövs att göras för att det ska passa men all el?, mm mm

Re: 850-motor

Postat: lör 22 aug 2009, 20:38
av wexe
Ett komplett styrsystem till motorn modifiering av motofästen. fixa passande låda osv

Re: 850-motor

Postat: lör 22 aug 2009, 21:41
av Vovlo_Henrik
Du ska sätta i Vag dieseln? D5252T? Plocka med elen som hör till denna motor. Motorfästen tillverkar du själv, vad använder du för växellåda?? Ex. M46/47 med sprängkåpa till D24 passar mot denna motor om du även byter till D24 svänghjul :-)-)

Re: 850-motor

Postat: sön 23 aug 2009, 10:21
av volvodiesel
japp den diesel motorn. har en m47 liggnas som ja tänkt att ha. men passar m47:an på d24:ans sprängkåpa?

Re: 850-motor

Postat: sön 23 aug 2009, 20:43
av Vovlo_Henrik
Ja det sitter M46/47 på 7/900 Serien med D24 så det passar, men du lär ha svänghjul från en D24 på den nya motorn för att kopplingen ska passa :wink:

Re: 850-motor

Postat: mån 24 aug 2009, 17:26
av Dobermann
Bara en fråga, varför inte sätta i en D24 tic

Re: 850-motor

Postat: mån 24 aug 2009, 20:32
av Vovlo_Henrik
D5252T är en bättre motor, D24 drar alldeles för mkt soppa (enligt mig) för att vara en diesel :wink: 850-motorn är dyrare i inköp men man känar på det i längden om du kommer ha kvar bilen och åker en del :-)-)

Re: 850-motor

Postat: ons 26 aug 2009, 00:30
av GT-mannen
Det går inte att regga en 240 med D5252T (vridet är för högt), såvida du inte reggar bilen som ombyggt fordon.

/Håkan

Re: 850-motor

Postat: ons 26 aug 2009, 15:40
av Dobermann
GT-mannen skrev:Det går inte att regga en 240 med D5252T (vridet är för högt), såvida du inte reggar bilen som ombyggt fordon.

/Håkan
hur mycket vrid är det i en sånn? och hur mycket får 240 ha?

Re: 850-motor

Postat: ons 26 aug 2009, 19:19
av Steffo B
Vovlo_Henrik skrev:D5252T är en bättre motor, D24 drar alldeles för mkt soppa (enligt mig) för att vara en diesel :wink: 850-motorn är dyrare i inköp men man känar på det i längden om du kommer ha kvar bilen och åker en del :-)-)
Jag håller inte med om att D24:an skulle dra mycket soppa. Min 245:a brukar ligga strax över 0,6. Jag har också erfarenhet av de 4- och 5-cylindriga versionerna av samma motor. Mycket driftsäkra maskiner!