Generatorproblem B27E -79
Postat: ons 19 aug 2009, 23:17
Hej,
I år har jag tagit mig samman och tagit ut min 262c. besiktningen är klar efter en obesiktning pga bromsljuskontakten. Till min stora förvåning occh gädje funkade allt annat på bilen efter att stått stilla i sju år, till och med AC:n är fortfarande OK efter 30år!
Men säg den glädje som varar. Sista helgen på semestern skulle bilen på cruising i Älvdalen. Efter uppehåll för tankning så började laddningslampan lysa så det blev till att hämta en annan bil istället Jag är 98% säker på att det är ett diodhaveri. Det har hänt två gånger förut så symtomen är bekanta. Nu står bilen i skamvrån i garaget och väntar på att husse ska pyssla om den.
Frågor:
1) finns det någon teori om varför dioderna går sönder?
2) Finns det någon annan generator (Bosch) som kan ersätta den SEV Marchal 80Amp som jag nu tröttnat på. Passar en generator från de fyrcylindriga 240 eller 740?
I år har jag tagit mig samman och tagit ut min 262c. besiktningen är klar efter en obesiktning pga bromsljuskontakten. Till min stora förvåning occh gädje funkade allt annat på bilen efter att stått stilla i sju år, till och med AC:n är fortfarande OK efter 30år!
Men säg den glädje som varar. Sista helgen på semestern skulle bilen på cruising i Älvdalen. Efter uppehåll för tankning så började laddningslampan lysa så det blev till att hämta en annan bil istället Jag är 98% säker på att det är ett diodhaveri. Det har hänt två gånger förut så symtomen är bekanta. Nu står bilen i skamvrån i garaget och väntar på att husse ska pyssla om den.
Frågor:
1) finns det någon teori om varför dioderna går sönder?
2) Finns det någon annan generator (Bosch) som kan ersätta den SEV Marchal 80Amp som jag nu tröttnat på. Passar en generator från de fyrcylindriga 240 eller 740?