240 93:a B230FD som går mycket dåligt
Postat: sön 09 aug 2009, 21:49
Hej!
Är ny på forumet då jag behöver lite hjälp.
Försöker få fart på svärmors 240 93a med en B230FD som bara slutade gå.
Vet inte exakt hur det gick till när den gick sönder men i korta drag så är den svårstartad och svårare att hålla igång. Endast mycke lätta pumpningar på gasen KAN hålla igång den och max kanske 2500 rpm med allt inkopplat.
Prövade diagnosen i motorrummet men inga fel har hittats. Försökte även nollställa diagnosen men det går inte heller. Vet inte exakt hur diagnosen fungerar på 240, men visst ska man kunna nollställa den fast den inte hittat felkoder?
Kopplade ur luftmassemätaren och bilen gick mycket bättre (nödprogram ?). Motorn gick på tomgång och den gick att gasa upp i varv, men lätta störningar i gången och svag. Lånade då en likadan luftmassemätare och prövade men samma sak. Så fort man kopplar in den så går den knappt alls.
Steg två blev tändmodulen. Lånade en likadan och fungerande tändmodul men ingen förbättring.
Steg tre tänkte jag skulle bli databoxen. Den har jag inte, och kan inte låna av någon jag känner, då dom andra delarna jag lånade kom från en 740 90a med ac osv. Boxarna är olika, hans är aluminiumfärgad och den här är svart. Har det någon betydelse med färger och ac osv OM kontakstyckerna är likadana?
Någon som har någon annan idé om felet? Det finns väl inga andra saker som kan fela än databoxen med tanke på förklaringen jag gav?
Är ny på forumet då jag behöver lite hjälp.
Försöker få fart på svärmors 240 93a med en B230FD som bara slutade gå.
Vet inte exakt hur det gick till när den gick sönder men i korta drag så är den svårstartad och svårare att hålla igång. Endast mycke lätta pumpningar på gasen KAN hålla igång den och max kanske 2500 rpm med allt inkopplat.
Prövade diagnosen i motorrummet men inga fel har hittats. Försökte även nollställa diagnosen men det går inte heller. Vet inte exakt hur diagnosen fungerar på 240, men visst ska man kunna nollställa den fast den inte hittat felkoder?
Kopplade ur luftmassemätaren och bilen gick mycket bättre (nödprogram ?). Motorn gick på tomgång och den gick att gasa upp i varv, men lätta störningar i gången och svag. Lånade då en likadan luftmassemätare och prövade men samma sak. Så fort man kopplar in den så går den knappt alls.
Steg två blev tändmodulen. Lånade en likadan och fungerande tändmodul men ingen förbättring.
Steg tre tänkte jag skulle bli databoxen. Den har jag inte, och kan inte låna av någon jag känner, då dom andra delarna jag lånade kom från en 740 90a med ac osv. Boxarna är olika, hans är aluminiumfärgad och den här är svart. Har det någon betydelse med färger och ac osv OM kontakstyckerna är likadana?
Någon som har någon annan idé om felet? Det finns väl inga andra saker som kan fela än databoxen med tanke på förklaringen jag gav?