Sida 1 av 1

240 93:a B230FD som går mycket dåligt

Postat: sön 09 aug 2009, 21:49
av stukad
Hej!


Är ny på forumet då jag behöver lite hjälp.
Försöker få fart på svärmors 240 93a med en B230FD som bara slutade gå.

Vet inte exakt hur det gick till när den gick sönder men i korta drag så är den svårstartad och svårare att hålla igång. Endast mycke lätta pumpningar på gasen KAN hålla igång den och max kanske 2500 rpm med allt inkopplat.

Prövade diagnosen i motorrummet men inga fel har hittats. Försökte även nollställa diagnosen men det går inte heller. Vet inte exakt hur diagnosen fungerar på 240, men visst ska man kunna nollställa den fast den inte hittat felkoder?

Kopplade ur luftmassemätaren och bilen gick mycket bättre (nödprogram ?). Motorn gick på tomgång och den gick att gasa upp i varv, men lätta störningar i gången och svag. Lånade då en likadan luftmassemätare och prövade men samma sak. Så fort man kopplar in den så går den knappt alls.

Steg två blev tändmodulen. Lånade en likadan och fungerande tändmodul men ingen förbättring.

Steg tre tänkte jag skulle bli databoxen. Den har jag inte, och kan inte låna av någon jag känner, då dom andra delarna jag lånade kom från en 740 90a med ac osv. Boxarna är olika, hans är aluminiumfärgad och den här är svart. Har det någon betydelse med färger och ac osv OM kontakstyckerna är likadana?

Någon som har någon annan idé om felet? Det finns väl inga andra saker som kan fela än databoxen med tanke på förklaringen jag gav?

Re: 240 93:a B230FD som går mycket dåligt

Postat: mån 10 aug 2009, 16:11
av Kongo76
Hej! Du flyttar kabeln till önskat hål med tändningen avslagen. Sedan vrider du nyckeln till on-läge. Tryck på den svarta knappen i felsökn.dosan ca en sekund. då blinkar det 1-1-1 om den inte registrerat fel, annars får du andra koder. När du fått en felkod, tryck ner en sekund igen, så får du nästa eventuella kod. När du får samma kod som förut har systemet loopat, och du har fått alla koder.

För att nollställa, tryck ner knappen 5 sek, dioden skall då lysa kontinuerligt, tryck 5 sek igen och den slocknar, och loggen är raderad.

:-)-)

Re: 240 93:a B230FD som går mycket dåligt

Postat: mån 10 aug 2009, 19:29
av stukad
Tack :)

Jag kanske uttryckte mig klantigt.
Hur man diagnostiserar vet jag och några felkoder finns inte.
Det var därför jag ville reseta diagnosen och se att det inte var en bugg som gjorde att felkoden inte gick att läsa av.
Det går däremot inte att reseta diagnosen så diodrarna lysa kontinuerligt. Ska man kunna reseta diagnosen när som helst fast bilen är hel och utan felkoder?

Den stora frågan var om det finns något annat än databoxen kvar att kolla som kan störa motorn på sånt sätt då både luftmassemätaren och tändmodulen är hela. Bilen försöker väl gå på normalprogramet med luftmassemätaren inkopplad och kör genast på reservprogram om luftmassemätaren är urkopplad?
Bilen går ju 1000% bättre utan luftmassemätare.

Re: 240 93:a B230FD som går mycket dåligt

Postat: tis 11 aug 2009, 11:08
av erikn
stukad skrev:Steg tre tänkte jag skulle bli databoxen. Den har jag inte, och kan inte låna av någon jag känner, då dom andra delarna jag lånade kom från en 740 90a med ac osv. Boxarna är olika, hans är aluminiumfärgad och den här är svart. Har det någon betydelse med färger och ac osv OM kontakstyckerna är likadana?
Viktigare är numret på boxarna. Stämmer de kan man byta mellan.

Re: 240 93:a B230FD som går mycket dåligt

Postat: tis 11 aug 2009, 23:26
av Henke3
stukad skrev:Lånade då en likadan luftmassemätare och prövade men samma sak. Så fort man kopplar in den så går den knappt alls.
Du skrev inte om den lånade LMM:n togs från en bil där den fungerade?
Felen du har låter ju som en trasig LMM....

Re: 240 93:a B230FD som går mycket dåligt

Postat: lör 15 aug 2009, 12:51
av stukad
LMMEN är hel. Delarna jag lånade kom från en 740 som rullar både innan och efter jag lånade delarna, och delarna har samma nummer.

Re: 240 93:a B230FD som går mycket dåligt

Postat: lör 15 aug 2009, 21:47
av Kongo76
Nu kanske det är inaktuellt, men om du vill testa felloggens funktion, kan du ju dra ut kontakten till gasspjället, köra ett varv på stan, då får du koden 1-3-3, och sen kan du ju roa dig med att nollställa systemet enligt 5-sekunders programmet!