Sida 1 av 1

Kamremsbyte, hjälp!

Postat: tor 06 aug 2009, 16:42
av TomasMm
Hej!

Håller på och försöker byta kamrem på en Volvo 460 2.0l från -94 ! Har lite problem med de s.k kamremsmärkningarna. Ser märkningarna på kamaxeldrevet samt drevet som sitter bakom remskivan eller vad det kallas. Men hittar inga andra märkningar som de ska " riktas mot "! Om jag förstått rätt kan man kolla på fördelaren att den står på ettans cylinder så ska kamaxeldrevet stå rätt? Att den är i ÖD?

Någon som har en aning om hur det andra drevet ska stå? Eller hur märkningarna ska stå?

Tomas

Re: Kamremsbyte, hjälp!

Postat: tor 06 aug 2009, 18:24
av Tofulus
Här är en bild som kanske hjälper:

(klicka på bilden för att få den större)
Bild

Bild 6.12c visar kuggens och remmens markeringar.
Bild 16.6 visar hur kuggen skall vara när motorn är i ÖD.

Hoppas detta hjälper dig.

Re: Kamremsbyte, hjälp!

Postat: tor 06 aug 2009, 23:39
av volvojonas
på remmen finns det två vita streck,sätter du kamdrevet i nolläge dvs
märket ska peka upp jämns med skyddskåpan,när du tar av den gammla remmen
ska det ena vita srecket vara mitt i märket på kamdrevet,det andra strecket ska då komma
mitt för pricken nere på vevaaxelmärkningen,de två vita pilarna ska vara uppåt mellan
hjälpdrevet och kamaxeldrevet för att de ska bli rätt.

hoppas du förstod förklaringen :) kommer de fel kan de bli skit som de blev för mig :twisted:
min rem hoppa och kom fel,med ventilkrökningar som resultat :twisted:
lycka till

Re: Kamremsbyte, hjälp!

Postat: fre 07 aug 2009, 11:34
av vetten
Vevaxeln brukar ju gå att låsa med en 8mm borr el.dyl. genom ett hål som täcks av en skruv i nedre framkanten av motorn så att den står still. Så är det i.a.fall på 1,8 motorn.

Re: Kamremsbyte, hjälp!

Postat: fre 07 aug 2009, 13:36
av TomasMm
volvojonas skrev:på remmen finns det två vita streck,sätter du kamdrevet i nolläge dvs
märket ska peka upp jämns med skyddskåpan,när du tar av den gammla remmen
ska det ena vita srecket vara mitt i märket på kamdrevet,det andra strecket ska då komma
mitt för pricken nere på vevaaxelmärkningen,de två vita pilarna ska vara uppåt mellan
hjälpdrevet och kamaxeldrevet för att de ska bli rätt.

hoppas du förstod förklaringen :) kommer de fel kan de bli skit som de blev för mig :twisted:
min rem hoppa och kom fel,med ventilkrökningar som resultat :twisted:
lycka till

Jag förstår vad du menar, problemet är att det finns inga vita streck på remmen :shock:

Re: Kamremsbyte, hjälp!

Postat: fre 07 aug 2009, 14:14
av TomasMm
Tofulus skrev:Här är en bild som kanske hjälper:

(klicka på bilden för att få den större)
Bild

Bild 6.12c visar kuggens och remmens markeringar.
Bild 16.6 visar hur kuggen skall vara när motorn är i ÖD.

Hoppas detta hjälper dig.
Ja tack den hjälpte! Har bara vevaxeldrevet nu som ska riktas rätt men hittar absolut ingenting som kan hjälpa mig .. :cry: Har ni någon annan idé?

Re: Kamremsbyte, hjälp!

Postat: lör 08 aug 2009, 13:48
av N0RBERG
Som vetten sa så går vevaxeln att låsa med en 8mm borr genom ett hål på framsidan av motorn, till höger om oljesticksröret. Skruva ur bulten och stick i borren. När vevaxeln är i rätt läge går borren att trycka in ordentligt och då låses vevaxeln.

Bytte kamremmen för 3 veckor sedan. Trångt och jobbigt, men absolt inte svårt.
Lycka till!

Re: Kamremsbyte, hjälp!

Postat: lör 08 aug 2009, 15:13
av TomasMm
N0RBERG skrev:Som vetten sa så går vevaxeln att låsa med en 8mm borr genom ett hål på framsidan av motorn, till höger om oljesticksröret. Skruva ur bulten och stick i borren. När vevaxeln är i rätt läge går borren att trycka in ordentligt och då låses vevaxeln.

Bytte kamremmen för 3 veckor sedan. Trångt och jobbigt, men absolt inte svårt.
Lycka till!
Så nu har jag gjort det, men en fråga återstår! Hur drar jag runt vevaxeln? Haha självklart när låsningen inte är i .. men drevet sitter som bara f*n.

Re: Kamremsbyte, hjälp!

Postat: lör 08 aug 2009, 17:07
av Taxen47
Har du tagit ur stiften?
Går lite lättare att dra runt då.

Re: Kamremsbyte, hjälp!

Postat: lör 08 aug 2009, 21:36
av N0RBERG
TomasMm skrev: Så nu har jag gjort det, men en fråga återstår! Hur drar jag runt vevaxeln? Haha självklart när låsningen inte är i .. men drevet sitter som bara f*n.
Jag drog runt den på bulten till remskivan. Ut med stiften och så drar du runt den till rätt läge, låser. Byter remmen, och tillbaka med allt. Mitt största problem var att få av remskivan då den satt som berget.