Byte till PRV v6 244 83-
Postat: tor 16 jul 2009, 20:00
Hej jag är ny på det här forumet och jag är också ny på att meka med bilar, har nyss köpt min första bil. Det är en Volvo (ofc) 244 från 83, den går bra har nyligen bytt topplockspackningen å lite andra packningar medan jag ändå var på G.
Motorn är en b23a och är rätt så pigg å fräsch men den har inte den rätta "kicken" som jag vill ha, så då först tänkte jag om man skulle bara trimma den med tanke på att de är ju en b23 å dom tål hur mycket som helst har jag fått hört/sett. fast det skulle kosta för mycket att trimma upp den till så mycket som jag vill, så då kom min kompis på en smart ide att byta motor. Han vet av en PRV 6:a som sitter i en 760 års model okänd jag har kollat upp fakta om denna motor så kommit till slutsatsen att det är en bra motor att ha men man måste sköta om den annars så faller den ihop på en gång.
Om jag köper den så ska jag med hjälp plocka isär den i molekyler å kolla så allt är i bra skick å byta alla packningar plus fixa dom två vanligaste felen som vida jag har förstått är 1.cylinderfoder som blir förstörda. 2.kamaxlarna blir ner slitna iaf på Volvo's PRV motor. om det är en av dom äldre motorerna så ska jag fixa en evenfiger vad det nu är för nåt, den ska göra så att den har samma tids intervall mellan tändpunkterna iaf.
Men nu till frågorna. 1. Precis vad måste man göra för att få sätta i denna motor i min 244? 2. Är det något speciellt som jag måste göra om jag sätter in motorn, tex fixa nåt med gas vajern eller kopplingen kanske? 3. Går det att ha kvar min 4 vxl manuell låda med overdrive? passar den till PRV motorn?
Motorn är en b23a och är rätt så pigg å fräsch men den har inte den rätta "kicken" som jag vill ha, så då först tänkte jag om man skulle bara trimma den med tanke på att de är ju en b23 å dom tål hur mycket som helst har jag fått hört/sett. fast det skulle kosta för mycket att trimma upp den till så mycket som jag vill, så då kom min kompis på en smart ide att byta motor. Han vet av en PRV 6:a som sitter i en 760 års model okänd jag har kollat upp fakta om denna motor så kommit till slutsatsen att det är en bra motor att ha men man måste sköta om den annars så faller den ihop på en gång.
Om jag köper den så ska jag med hjälp plocka isär den i molekyler å kolla så allt är i bra skick å byta alla packningar plus fixa dom två vanligaste felen som vida jag har förstått är 1.cylinderfoder som blir förstörda. 2.kamaxlarna blir ner slitna iaf på Volvo's PRV motor. om det är en av dom äldre motorerna så ska jag fixa en evenfiger vad det nu är för nåt, den ska göra så att den har samma tids intervall mellan tändpunkterna iaf.
Men nu till frågorna. 1. Precis vad måste man göra för att få sätta i denna motor i min 244? 2. Är det något speciellt som jag måste göra om jag sätter in motorn, tex fixa nåt med gas vajern eller kopplingen kanske? 3. Går det att ha kvar min 4 vxl manuell låda med overdrive? passar den till PRV motorn?