Motorstopp och låg toppfart
Postat: lör 11 jul 2009, 23:05
244 GL, -89; B230F; Jettronic o styrservo; >26000 mil, varav de 100 senaste i min ägo.
Köpte bilen, testade den på motorväg, den gick då i minst 140 km/h. Motortvättade den. På semestern märkte jag att han var knepig när man backade och la i ettan, fick några motorstopp, men tänkte inte så mycket på det. Bytte kylare (droppande läck) och skrikande remmar; kollade skicket på kamremmen, verkade OK, möjligen lite slapp bakpå, gjorde ingen åtgärd.
Därefter märkte jag att bilen vart orkeslös, går bara upp i 110 km/h, och sen.. kom motorstoppen mer regelbundet.
Nu kommer dom VARJE gång jag lyfter foten från gasen och kopplar, även från 3an till 2an..
1 Kan det vara bränsletrycket?
Ljud från båda pumparna hörs dock när man startar, vet ju inget om funktionen iofs. Men varför går han halvdåligt även på tomgång i så fall, "låg tomgång" var det första polarn sa när jag köpte bilen..? Dessutom levererar väl pumparna konstant tryck alldeles oavsett om jag gasar eller kopplar ur? Och har det hänt någon att bränslefiltret saggat igen så fullkomligt bara på 10-20 mil? Tryckregulatorn har väl ingen nånsin bytt ut på en 240?
2 Kan det vara insprutningen?
Kollat luftfilter, ser OK ut, gjorde ett försök att mäta upp luftmassemätaren enl. instruktioner på forumet, blev inte så mkt klokare (hur många volt ska det stiga med vid sista mätningen egentligen?). Gasspjället klickar fint, har inte mätt upp avståndet iofs (0.25 mm ska det visst vara). Kontakten bakom gaspjället är uppmätt och OK. Tomgångsregulatorn kanske? Det kan ju förklara stoppen, men inte låg toppfart och orkeslöshet.. Jordningarna i motorrummet är 20 år gamla och ser väl sådär ut i allmänhet på bilen.. Batteriet har 12 V. Lambdasonden? Fast jag får inga felindikationer i självsökningssystemet, bara 1-1-1.. Läckande luftintag? Ska väl testa med startgas nån dag.. Läckande vakumslang?!
3 Kan man utesluta fel i motorn?
Tändstiften från biltema synes halvOK, och jag har svårt att tro att den går på tre cylindrar (hur ska det låta och verka i så fall?). Tändkablarna verkar OK, har ju inte kollat, byter förr eller senare såklart. Ingen svartrök, eller vitrök.. Om topplockspackningen går får man väl vit rök? Han drar ju olja det gör han, men det är väl vanligt..
4 Kan jag ha mekat sönder den?
Fläktremmarna är ju tyngre att driva än dom gamla såklart. Kan den ha kuggat över när jag kände på kamremmen?!
Samtidigt har ju felet så att säga smugit sig på. Fler och fler små stopp, och sen konstaterad låg toppfart.. Nu får jag ju motorstopp DIREKT i nedförsbacke om jag släpper pedalerna med 3an i..
Om jag startar den (det går fortfarande fint) och låter den gå på tomgång, sedan gasar och släpper gasen tvärt, dör motorn..
Alla råd mottages tacksamt, rena mardrömmen det här..
Trevlig sommar!
Köpte bilen, testade den på motorväg, den gick då i minst 140 km/h. Motortvättade den. På semestern märkte jag att han var knepig när man backade och la i ettan, fick några motorstopp, men tänkte inte så mycket på det. Bytte kylare (droppande läck) och skrikande remmar; kollade skicket på kamremmen, verkade OK, möjligen lite slapp bakpå, gjorde ingen åtgärd.
Därefter märkte jag att bilen vart orkeslös, går bara upp i 110 km/h, och sen.. kom motorstoppen mer regelbundet.
Nu kommer dom VARJE gång jag lyfter foten från gasen och kopplar, även från 3an till 2an..

1 Kan det vara bränsletrycket?
Ljud från båda pumparna hörs dock när man startar, vet ju inget om funktionen iofs. Men varför går han halvdåligt även på tomgång i så fall, "låg tomgång" var det första polarn sa när jag köpte bilen..? Dessutom levererar väl pumparna konstant tryck alldeles oavsett om jag gasar eller kopplar ur? Och har det hänt någon att bränslefiltret saggat igen så fullkomligt bara på 10-20 mil? Tryckregulatorn har väl ingen nånsin bytt ut på en 240?
2 Kan det vara insprutningen?
Kollat luftfilter, ser OK ut, gjorde ett försök att mäta upp luftmassemätaren enl. instruktioner på forumet, blev inte så mkt klokare (hur många volt ska det stiga med vid sista mätningen egentligen?). Gasspjället klickar fint, har inte mätt upp avståndet iofs (0.25 mm ska det visst vara). Kontakten bakom gaspjället är uppmätt och OK. Tomgångsregulatorn kanske? Det kan ju förklara stoppen, men inte låg toppfart och orkeslöshet.. Jordningarna i motorrummet är 20 år gamla och ser väl sådär ut i allmänhet på bilen.. Batteriet har 12 V. Lambdasonden? Fast jag får inga felindikationer i självsökningssystemet, bara 1-1-1.. Läckande luftintag? Ska väl testa med startgas nån dag.. Läckande vakumslang?!
3 Kan man utesluta fel i motorn?
Tändstiften från biltema synes halvOK, och jag har svårt att tro att den går på tre cylindrar (hur ska det låta och verka i så fall?). Tändkablarna verkar OK, har ju inte kollat, byter förr eller senare såklart. Ingen svartrök, eller vitrök.. Om topplockspackningen går får man väl vit rök? Han drar ju olja det gör han, men det är väl vanligt..
4 Kan jag ha mekat sönder den?
Fläktremmarna är ju tyngre att driva än dom gamla såklart. Kan den ha kuggat över när jag kände på kamremmen?!
Samtidigt har ju felet så att säga smugit sig på. Fler och fler små stopp, och sen konstaterad låg toppfart.. Nu får jag ju motorstopp DIREKT i nedförsbacke om jag släpper pedalerna med 3an i..
Om jag startar den (det går fortfarande fint) och låter den gå på tomgång, sedan gasar och släpper gasen tvärt, dör motorn..
Alla råd mottages tacksamt, rena mardrömmen det här..
Trevlig sommar!