Sida 1 av 1

Axstrul

Postat: mån 22 jun 2009, 17:24
av Wheelbum
Hej. Har just hittat det här forumet, och provar om det finns lite tips. Har en 240 88:a, med 230F motor,
jetronic insprut. Den vill inte axa när jag trycker på gasen, utan motorn dör, det går att få den att axa, om
man "trixar" lite med pedalen, men det är rätt jobbigt i stadstrafik. Om ni har något tips om någon pryl
som kan tänkas krångla, vänligen säg var i motorrummet jag hittar grunkan, är van vid gamla förgasarbilar...
Den har automat, vilket gör det ännu jobbigare att köra. Tack på förhand, och hej så länge! :???:

Re: Axstrul

Postat: mån 22 jun 2009, 20:56
av Vovlo_Henrik
Börja med bränslefilter :-)-)

Re: Axstrul

Postat: tis 23 jun 2009, 05:13
av Wheelbum
Okey Henrik, tack för svaret! Var hittar jag bränslefiltret? Bak vid tanken?
Ursäkta om jag ställer dumma frågor, men är ovan vid moderna bilar. Det
nyaste jag åkt förut är en 78:a Cheva. :roll:

Re: Axstrul

Postat: tis 23 jun 2009, 19:16
av Sparkz
Luftmassemätaren... Sök så hittar du info om hur du mäter signalen.

Re: Axstrul

Postat: tis 23 jun 2009, 19:38
av Vovlo_Henrik
Njae sitter det inte vid huvgångjärnet om jag mins rätt??

Re: Axstrul

Postat: ons 24 jun 2009, 04:22
av Wheelbum
Hej Sparkz. Har bytt luftmassemätare, köpte en från skroten. Felet kvarstår, tyvärr.

Re: Axstrul

Postat: ons 24 jun 2009, 04:27
av Wheelbum
Hej Henrik. Har hittat bränslefiltret under en lucka vid ena bakhjulet. Jättestruligt
att byta, alla bultar var runddragna, får ligga på asfalten på parkeringen. I dag ska
jag åka efter en ny slang och klämma, (ganska ruttet) och försöka få ihop det igen.

Re: Axstrul

Postat: ons 24 jun 2009, 11:58
av Wheelbum
Har nu bytt bränsle filter, hade ingen som helst betydelse. Enda effekten: ett
nytt onödigt hål i plånboken. Lämnar den nog på verkstad för felsökning, blir
nog billigast i längden.