Sida 1 av 2

Frågor om byte. B23 till B21 (novis)

Postat: lör 20 jun 2009, 10:09
av driftwood
Hej!

Jag har en Volvo 240 1983 B23 112 HK 5växlar, manuell.
Motor och växellåda i den, ska ersättas med en B21:a med tillhörande 4 växlad låda manuell.

Frågor.

1. Exakt vart finner jag information om växellådorna heter? Jag har tyvärr inte hittat något i regpapper eller haynes. (M40,M41 - M45,46)
(Finns beteckningen någonstans på växellådan?)

2. Kommer det bli problem med utväxlingen på bakaxeln då denna b23:a + 5väx ersätts med b21 och 4 växl?

3. Andra saker som bör uppmärksammas eller tänkas på vid ett sådant här byte.

Tack och bock till alla som kan hjälpa mig med tips, idéer och förslag.

Ha en bra dag!

Re: Frågor om byte. B23 till B21 (novis)

Postat: lör 20 jun 2009, 13:42
av Arne
Du kommer att få högre bränsleförbrukning med den 4 växlade lådan i och med att motorn börjar varva betydligt mer. Du kan använda dig av den 5 växlade lådan i kombination med B21:an.
Växellådorna heter: 4 växlad = M45. 5 växlad inkl. overdrive = M46. 5 växlad (alla manuella) M47.

Re: Frågor om byte. B23 till B21 (novis)

Postat: lör 20 jun 2009, 21:39
av driftwood
Arne: Tack för ditt svar!

1. Det finns inget sätt att påverka utväxlingen utan att behålla den 5växlade?
2. Finns det någon uppskattning på hur mycket mer motorn kommer varva med B21+4växl och den befintliga bakaxeln?
Blir det kördugligt eller rekommenderar ni att jag avstår från detta byte?

Re: Frågor om byte. B23 till B21 (novis)

Postat: sön 21 jun 2009, 12:31
av Hilmer
Vad är anledningen till bytet egentligen!?
Är det motorn som gett upp så byter du enklast enbart motorn, och är det växellådan så byter du naturligtvis enbart denne.
Varvtalet ökar kring 500v/m, har inga exakta siffror men däromkring iaf.

Re: Frågor om byte. B23 till B21 (novis)

Postat: tis 23 jun 2009, 07:39
av greenbay
Du kan ju byta bakaxel oxå. T ex en 3:54 eller 3:31.
B21:an är snålare än B23:an, mindre cylindervolym.
/greenbay

Re: Frågor om byte. B23 till B21 (novis)

Postat: tor 25 jun 2009, 22:32
av Sparkz
driftwood skrev:2. Finns det någon uppskattning på hur mycket mer motorn kommer varva med B21+4växl och den befintliga bakaxeln?
Blir det kördugligt eller rekommenderar ni att jag avstår från detta byte?
Blir precis samma som att åka på fyran med din 5-växlade.

Jag anser att det är vansinne att byta till en 4-växlad låda. Höga varv och hög bränsleförbrukning. Plus att du måste byta kardan eftersom lådan är kortare.

Re: Frågor om byte. B23 till B21 (novis)

Postat: sön 28 jun 2009, 21:51
av Vovlo_Henrik
Om du ändå ska byta motor så satsa på en B230 med M46/47 med tillhörande kardan :-)-)

Re: Frågor om byte. B23 till B21 (novis)

Postat: mån 29 jun 2009, 13:26
av bädvov
Okej jag skulle kunna förstå konverteringen till m45 om det gällde en rallybil då är m45 den bästa volvolådan att köra med. Sen ang motor så en äldre b21 är säkrare så att säga än en nyare b23 när det gäller kamremshaveri då man inte kvaddar ventilerna lika lätt. Men det är ju inte en vettig anledning att byte motor. Men om man nu har skrotat sin b23 och har en b21 liggande så är det ju bara att lyfta ur b23 och sätta i b21 lådan är ju den samma oavsett vad som står på blocket.
Så varför byta motor och låda?

Re: Frågor om byte. B23 till B21 (novis)

Postat: mån 29 jun 2009, 17:08
av Hilmer
bädvov skrev:Sen ang motor så en äldre b21 är säkrare så att säga än en nyare b23 när det gäller kamremshaveri då man inte kvaddar ventilerna lika lätt.
Alla rödblock med 160/398/405/530/531-topp klarar ett kamremshaveri utan att ta skada.
Dvs endast K-motorer och 16V som inte klarar detta bland rödblockarna.
Finns iofs versioner på andra marknader som ev kan vara annorlunda...

Re: Frågor om byte. B23 till B21 (novis)

Postat: fre 03 jan 2014, 04:32
av BillyVolvoKarlsson
Hej ! Har en fråga angående m47 och m45. Jag har en volvo 245 från 76 som jag vill byta växellåda i till en m47a som sitter på min reservdelsbil som är en 245 79 går detta.. ?