Sida 1 av 1

4växlad till 5växlad låda -242 75

Postat: sön 17 maj 2009, 13:57
av kicken
Hej har en 242 -75 med b20 och en orginal 4 växlad låda.

Har hört nåt om att om man har en -75 med b20 så ska en 5 växlad låda eller en 4 växlad med OD passa rakt på?
eller har jag fel, hur som helst vilka lådot passar och är det mycket job att byta?

mvh johan

Re: 4växlad till 5växlad låda -242 75

Postat: sön 17 maj 2009, 14:11
av Amarace
Det är om man har en 76:a med B20 och M45 som en M46 (Overdrive) eller M47 (femväxlad) passar på sprängkåpan.
Du har en sprängkåpa precis som på en 74:as 140, så enda lådorna som passar direkt då är en M41 eller M40.

Re: 4växlad till 5växlad låda -242 75

Postat: sön 17 maj 2009, 19:33
av kicken
Amarace skrev:Det är om man har en 76:a med B20 och M45 som en M46 (Overdrive) eller M47 (femväxlad) passar på sprängkåpan.
Du har en sprängkåpa precis som på en 74:as 140, så enda lådorna som passar direkt då är en M41 eller M40.

okej vilka bilar M41 och M40 lådorna?
M40 är det det jag har, alltså 4 växlad?
M41 är med overdriv eller?

Re: 4växlad till 5växlad låda -242 75

Postat: tor 28 maj 2009, 09:08
av greenbay
Vad vill du egentligen göra?
Byta en trasig låda, eller sänka varvtalet på motorn?
Det går ju att byta bakaxel till en med annan utväxling t ex 3,54, idag har du antagligen 4,10.

M40 = 140, 240 B18, B20 4-vxl
M41 = 140, 240 B18, B20 4-vxl + överväxel.

M400 och M410 ( 4-vxl resp 4-vxl+ OD ) sitter på 160, de borde passa på motorn, om det passar mot kardan vet jag ej, kanske har 160 större medbringare.
/greenbay

Re: 4växlad till 5växlad låda -242 75

Postat: sön 31 maj 2009, 17:33
av Arne
M400 & M410 passar inte mot en B18/B20 om det är från en Volvo 164:a. Det fanns även M410 på vissa P 1800 med B20 motor, men dessa sprängkåpor är mycket ovanliga.
Om man ska sänka varvtalet på 242:an är nog det enklaste att byta bakaxeln till en annan utväxling 3,73:1 eller 3,54:1, då får Johan ner motorvarven ordentligt. Det finns gott om skrotade 240 med denna utväxling.