Sida 1 av 1

Byta topplockspackning på 245-90

Postat: fre 08 maj 2009, 03:05
av volvogunnar
Hej.Står nu inför detta att jag är tvingad att byta topplockspackning på bilen,en volvo 245 GLE -90.
Då detta är nytt för mig så hoppas jag att kunna få hjälp med några frågor som jag ej kan hitta på forumet.
1).Att jag måste demontera vevaxelns remskiva har jag insett men hur är det med kamaxelns remskiva?
Behöver jag även plocka bort den?
2).Är det något speciellt att tänka på då man lyfter av topplocket eller är det bara att lossa insug,avgas och topplocksbultar och lyfta ur toppen?
3).Läste någonstans i forumet att man bör sprit-tvätta ytorna innan man lägger på packningen,skall man tillföra ytterligare tätmedel på packningen också?I så fall kan ni ge förslag på något vore jag tacksam.
4).Behöver jag justera tändningen efter detta?
Då jag nollar motorn så kan jag ej ta ur tändstiftet ur 1:a cylindern och kolla kolvens läge då gängorna är defekta.Dessa tänkte jag gänga om då jag plockat bort toppen men det går väl ändå att nolla motorn då det förhoppningsvis finns märkningar på dreven?
Ny vattenpump sätter jag dit.
Många frågor men hoppas att jag får hjälp med dessa.
Mycket tack på förhand/Gunnar

Re: Byta topplockspackning på 245-90

Postat: fre 08 maj 2009, 10:04
av Vovlo_Henrik
Det är inte allt för stort eller komplicerat jobb att byta toppackning på en B230 :wink:

1, kamaxelns remskiva måste demonteras då plastkåpan över kamremmen sitter bakom den, du kan hålla i remskivan med remmen när du lossar bulten.
2,en motortvätt bör göras innan du börjar för att minska risken att skräp hamnar på fel ställe samt att det blir trevligare att skruva. Glöm ej att tappa ur kylvatten.
3,Packningsytorna skrapas rena och kontrolleras så de inte är skadade, undersök även topplocksbultarna om de har synliga sprickor eller liknande men har toppen inte varit lös innan så är det troligen ingen fara med bultarna. Toppackningen dras som den är utan extra tätningsmedel.
4, tändningen behöver ej justeras se till att kammremmen monteras rätt efter markeringar. Du har en markering för nollan strax ovanför svänghjulet, nollan för mellanaxel och kamaxel är markerad i plastkåpan.

:-)-)

Re: Byta topplockspackning på 245-90

Postat: fre 08 maj 2009, 10:08
av Rådlös
Nja... Du skall inte lossa några remhjul, och inte heller insugningsgrenröret. Däremot skall du nollställa motorn innan du lossar något, och sedan inte rubba det läget. I den instruktion jag har skall du lossa topplocksskruvarna i omvänd ordning som när du drar åt dom. Alltså gå i en spiral utifrån och inåt. (Varför vet jag inte).
Du skall tvätta rent ytorna på blocket och topplocket, men du får inte använda något stålverktyg på topplocket om du behöver skrapa bort något. Du skall inte heller använda något klister eller liknande till packningen. Det skall bara vara rent, plant och torrt.
Tändningen styrs elektroniskt med en givare från svänghjulet, så den kan du inte påverka med vanliga handverktyg. Passa på att byta kamrem och rulle när du ändå har det löst. Då kör du säkert i 8000 mil till.

Om du känner det minsta osäkerhet inför detta bör du skaffa dig en verkstadshandbok. Det går bra även med en s.k. piratupplaga för någon hundralapp eller två. Min har ett ISBN-nummer 91-87482-66-5. Men det finns flera andra likvärdiga att välja på.

För dom som undrar: ISBN är en sorts ID-nummer för alla böcker. Det är sökbart hos alla bokhandlare, bibliotek och antikvariat. Även sökbart på Google, skriv bara ISBN före numret så kommer det svar. Detta gäller i alla länder med lite ordning och reda. Det ligger för övrigt en landskod i numret. Numret brukar stå på baksidan av böckerna. Står det inte där, så står det på försättsbladen i början på boken.

Re: Byta topplockspackning på 245-90

Postat: sön 10 maj 2009, 17:31
av volvogunnar
Ok,jättetack för tipsen.
MVH/Gunnar

Re: Byta topplockspackning på 245-90

Postat: fre 15 maj 2009, 07:43
av dalldall
låna en repbok på bibblan så slipper du köpa en!