Sida 1 av 2
Kallstart problem 240 -79
Postat: tis 14 apr 2009, 23:59
av svenning
Hej,
Jag har nyligen införskaffat en Volvo 240 -79 med b21a motor. Jag har stora problem att få igång den när den är kall.
Efter några försök kan jag få igång och hålla igång den om jag gasar mycket, efter många försök går den som den ska. Choken hjälper knappt, jag behöver fortfarande gasa. Första gångerna jag försöker starta den när den är kall går motorn runt kanske 1-2 gånger för att sedan dö. Men när den väl är lite varm kan jag köra den som den ska och även starta den lätt. Kan även tillägga att den skjuter ibland.
Jag rengjorde förgasaren med tryck luft idag vilket inte hjälpte. Jag har kollat så att förgasaren får bensin upp till sig från pumpen. Jag har kollat så att stiften tänder och det gör dom jämt, rotor och fördelar lock är även näst intill nya.
Den läcker även kylar vatten när jag försöker starta den, jag tror det är från topplocks packningen (eller block packningen eller är det samma?). Jag funderar därför på om den tjuvar luft från tex insugs packningen om även den kanske är dålig. Andra ställen hittar jag inte som den kan tjuva luft från.
Några ideer på vad felet kan vara?
Tack för svar,
MVH
svenning
Re: Kallstart problem 240 -79
Postat: ons 15 apr 2009, 07:58
av Rådlös
Du har ju ett allvarligt fel om topplockspackningen läcker! Sikta in dig på att åtgärda det först. Eventuellt, i värsta fall, har du ett skevt topplock, och då hamnar du i ett lite "svettigare" läge.
Läckage vid insugningens alla packningar och rör "kartlägger" man enklast med startspray. Starta motorn. Spraya lite försiktigt på misstänkta ställen runt insugningsröret och förgasarfoten. Om motorn ökar i varvtal på något ställe, så har du en läcka där. Men tänk på att inte slösa med startspray. För mycket spray kan lösa upp oljefilmen i motorn. Och spray är brännbart! Om du skulle ha ett överslag på någon tändkabel eller något annat, kan det börja brinna.
Re: Kallstart problem 240 -79
Postat: ons 15 apr 2009, 10:17
av anp
Kontrollera kamremmen så att den står rätt, och att membranet i förgasaren är helt och följsamt.
Minsta hål i det och motorn går dåligt som bäst.
Vart läcker det vatten?
Om längst fram precis ovanför vattenpumpen så är det troligen tätningsringen mellan vattenpump och topplock som är dålig.
Re: Kallstart problem 240 -79
Postat: ons 15 apr 2009, 14:57
av svenning
Tack för svar.
Jag vet ärligt talat inte exakt vart det läcker vatten men längst fram på båda sidorna av motorn, alltså vid det yttersta tändstiftet på ena sidan ungefär och sedan bredvid "kylar slangens" ingång i motorn, fast vattnet kommer inte ifrån ingången utan från topplocks packningen ungefär där. Men det är inga stora mängder som läcker men det är endel.
Jag vet ärligt talat inte vart vattenpumpen sitter men får kolla in den packningen med när jag byter topplocks packning. Hoppas verkligen inte att topplocket är skevt.
Jag ska testa det ära med start spray det lät som ett enkelt sätt att söka tjuv luft.
Membranet i förgasaren ser helt och bra ut.
Om någon har andra ideer är det självklart välkommet!
Edit:
Jag såg i en annan tråd en bild på hur man ska dra åt med moment på topplocket. Men det verkade vara två alternativ och det snabbaste(fast inte noggrannaste är nog bäst i mitt läge):
Sen. Utf:
1. 20nm
2. 60nm
3. vinkeldra 90 grader
Är det bara att göra detta på varje skruv i rätt ordning för att det ska bli hyffsat OK? Eller ska jag göra punkt 1 på varje skruv, sen punkt 2 på varje osv?(har aldrig gjort detta innan)
Re: Kallstart problem 240 -79
Postat: ons 15 apr 2009, 15:55
av Rådlös
Fläkten sitter fast i vattenpumpen. Hela enheten går sedan in mot motorblocket och sitter bultad där.
På bilden här, som visserligen är en B230 E, men det är samma på B21 A, ser du det i uppskuret läge. "Framåt" är till höger på bilden.
Åtdragningsmomenten ser lite främmande ut för mig, men den som har skrivit det kanske kan förklara.
Bilden är från Volvos GDS-bok för 240/260-serien.
Re: Kallstart problem 240 -79
Postat: ons 15 apr 2009, 17:08
av Hilmer
Jag skulle tro att det är o-ringen mellan vattenpump och topplock som inte håller tätt, tror inte mycket på att blockpackningen gett upp. Alternativt packningen bakom pumpen.
Som sagt, kolla hur tändinställningen ser ut, om antal grader är rätt osv.
Kolla också så att membranet i förgasaren är OK, om det nu är en Stromberg du har och inte en SU (som då saknar membran).
Åtdragningsmoment är enligt bild, men som sagt jag tror inte att du har någon användning för det i detta skedet.
Jag har en del passande guider på min hemsida som du kanske kan komma att ha nytta utav.
http://www.volvoturbo.net
Re: Kallstart problem 240 -79
Postat: ons 15 apr 2009, 18:19
av svenning
Jo jag har en SU förgasare, jag antog bara att den dära "runa cirkeln" som rör på sig när man gasar innuti räknades som ett membran hehe. Hur som helst är den hel.
När jag ser på bilden ovan vart vattenpumpen sitter så tror jag också starkt på att det är den som läcker då den sitter ikring där det läcker. Tack för det!
Men om då den vatten läckan är fixad, så tvekar jag på att insugs packningen skulle vara dålig med och att den tjuvar någon luft där.
Jag är som ni kanske märkt ingen expert på motorer, så jag undrar då hur jag kollar tändinställningen, och hur många grader det bör vara. Men endå tycker jag det är konstigt för stiften tänder ju. Jag har även märkt att stiften aldrig är blöta med bensin, bör det inte vara lite blött där?
Hur som helst, tack för bra svar nu har jag något att jobba på iaf.
Re: Kallstart problem 240 -79
Postat: ons 15 apr 2009, 20:03
av Rådlös
Tändningen kontrolleras med en stroboskoplampa. Det är en lampa med ett speciellt blixtljus. Man sätter en elektrisk pryl runt eller på första tändkabeln. Så ansluter man två sladdar till batteriet, plus och minus. Sedan startar man motorn. Under vattenpumpen, på vevaxelremhjulet finns det en markering, ett streck. På kåpan närmast remhjulen sitter en skala, en gradmarkering. När tändpulsen kommer i tändkabeln blinkar lampan. Om man då riktar lampan mot remhjulet och gradmarkeringen kan man läsa av förtändningen i "grader Före Övre Dödpunkt". Strecket på remhjulet visar på skalan.
Du skall ha 12° FÖD vid 700 - 800 rpm. (tomgång). Och vakuumslangen, oftast en genomskinlig plastslang, skall vara bortkopplad från fördelaren. Stämmer inte värdena, så vrider man fördelaren. Då kommer tändpunkten i ett annat läge. Det förklarar lite också varför du får gnista på stiften utan problem. Gnistan finns, men den kanske inte kommer rätt i ögonblick. Kom ihåg att när du byter brytarspetsar, så flyttas tändpunkten. Detsamma gäller när brytarspetsarna slits hela tiden.
Det här är lätt att beskriva i ord, men kanske inte alltid så lätt att greppa direkt för den oinvigde. Så jag föreslår att du tar hjälp av någon kompis som har gjort detta förut. Du lär dig säkert om du samtidigt har läst igenom den här enkla redogörelsen. Och som sagt, du måste ha en stroboskoplampa. Vill du investera så kostar dom ca. 3 - 400 kr. Det är för övrigt en fördel att vara två man vid detta jobbet. En som vrider fördelaren, och en som håller stroboskoplampan.
Re: Kallstart problem 240 -79
Postat: ons 15 apr 2009, 20:18
av Sparkz
Pumpen tätar med en gummiring mot toppen. Den är inte oljebeständig, så om kamaxelns tätning läcker olja brukar den ge sig. Då är det läge att byta alla tre packboxarna fram på motorn.
När du sätter dit pumpen måste du pressa den uppåt mot toppen när du drar skruvarna, så det blir tryck på gummiringen. En kofot mot generatorn funkar bra.
Edit: Hilmer har ju en bra guide, titta på den.
Re: Kallstart problem 240 -79
Postat: ons 15 apr 2009, 21:39
av svenning
Okej, tack så mycket för svar, jag får höra mig runt om någon har kollat tändningen förr, för det lät lite komplicerat för mig!
Men tack för bra svar, ska testa alla tips ni har skrivit.