Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Zimon
#279266
Hur fan får man bort den?! Jag har hållt på i tre timmar säkert o sökt o testat. såg bara tre skruvar där. Men de går ju bara ta bort en av dom. Hur gör man smidigast för att få bort den?!
av greenbay
#279268
Från början var det tänkt att den ensamma skruven skulle lossas och sedan drar man bara givaren rakt upp.
I verkligheten har givaren ärgat fast i alukonsollen, så det slutar ofta med att man tar loss lådan...
Sedan lossar man de 2 skruvarna till konsollen, så följer givaren med.
Been there, done that!
/greenbay
av greenbay
#279469
Du kan ju försöka att borra bort givaren, men som du säkert redan sett är det trångt och långt dit ner.
Kanske kan du svetsa fast ett borr på en bit stång, för att kunna ha borrmaskinen ovanför motorns bakkant.
Mad tanke på jobbet att ta ner lådan kan det vara värt ett försök. Jag försökte själv, men hade inge möjligheter få fram ett långt borr, så jag fick ta ner lådan, bilen måste ju igång...
/greenbay
Användarvisningsbild
av Sparkz
#279656
Jag har bökat omkring med ett långt borr och använt en lång skruvmejsel som huggmejsel nån gång. Gör ett försök, det är ju ändå en del jobb med att ta ner lådan. Lagom med våld, går aluminiumfästet sönder åker du på att ta ner lådan ändå...
Användarvisningsbild
av Zimon
#279744
Ja jag har använt huggmejsel o tång o alla verktyg man kan hitta. Men de fästet är helt totalt sönder. Ska riva ner lådan imon. Känns lagom nödvändigt.
av greenbay
#279762
Jag lider med dig, av egen eerfarenhet som sagt.
Men du kommer förhoppningsvis aldrig att behöva göra det igen i alla fall!! :-)
/greenbay
S/V60 Polestar utan taklucka

Så är det säkerligen men det som t[…]

Felkoder?

Står det någonstans på Volvos […]

Tackar för input! Yes det ska vara Denso och […]