Sida 1 av 1

Bakaxelutväxling

Postat: fre 03 apr 2009, 16:52
av 145turbodiesel
Hej volvovvänner!

Jag ställer denna fråga till 200-freaken eftersom det finns fler axlar att välja på till 200-serien.

Jag har en 145-68 med D24. bakaxeln är dimensionerad för en motorsvag högvarvig B18 och nu sitter det en D24 TD med femväxlad låda framför. Jag har ALDRIG använt ettans växel och marchfart är ca 70 km/h, skulle nog kunna dra en stridsvagn om jag velat men jag föredrar körbarhet.

Vilken är den ultimata fartbakaxeln? Kan jag sätta på vilken bakaxel som helst? 68-ans axel är ju lite speciell med handbromsen uppe och passar oken på en nyare axel?

Jag har några bilar står, vilken passar och har bäst utväxling eller vilken axel ska jag jaga efter?

245 DL -82 4vxl
244 Gl/E pkt -90 5vxl

Kan jag använda någon av dessa?

Supertacksam för svar

Tomas

Re: Bakaxelutväxling

Postat: fre 03 apr 2009, 19:29
av greenbay
164 med automat har utväxlingar 3:31 och tom 3:15 på någon årsmodell. Då får du RIKTIGT lågt motorvarv.
Vanligast i 240 är 3:73 och på senare år 3:54.
Jag kan inget mer utantill, men detta kan vara en hjälp att komma vidare.
Vilken vxllåda har du? m46 med övxl, eller m47?
greenbay

Re: Bakaxelutväxling

Postat: mån 06 apr 2009, 22:07
av 145turbodiesel
Tackar för svaret. Fler tips?
Ringde precis en polare som jag vet haft en 164 automatbakaxel liggandes i många år men den var ju borta såklart. Lådan är en m46 med överväxel.

Finns det något sätt att ta reda på bakaxelutväxlingen eller är det att snurra tre varv på hjulet och se hur många varv medbringaren snurrar??

Kanske finns det någon tabell? Min 245 -82:a med 4vxl låda är väl närmaste donator. Vad kan en bakaxel på den ha för utväxling??

Jakten på 164 axel har börjat.

Re: Bakaxelutväxling

Postat: mån 06 apr 2009, 22:22
av 145turbodiesel
Hur står sig förresten bakaxeln på en Volvo 242 med B20 och automat? Det är nämligen nästa bil att diesekonvertera.

Re: Bakaxelutväxling

Postat: tis 07 apr 2009, 17:13
av Sparkz
145turbodiesel skrev:Finns det något sätt att ta reda på bakaxelutväxlingen eller är det att snurra tre varv på hjulet och se hur många varv medbringaren snurrar??
Ja, lyft ett bakhjul eller kila fast det ena, snurra två varv och räkna varv på kardan.

Den högsta utväxlingen jag hittar på en 240-axel är 3,15:1 i en gammal fickdata. Men man får nog leta en stund innan man hittar en sån...

Re: Bakaxelutväxling

Postat: tis 07 apr 2009, 20:06
av greenbay
Din 4-vxl från 82 har troligen 3:54. Automaten är jag osäker på, hade själv en -75 automat, den hade 4:10, inget att rekommendera alltså.
Ibland finns det kvar en liten märkplåt fastnitad vid klumpen, annars är det hederlig varvräkning som gäller.
/greenbay

Re: Bakaxelutväxling

Postat: tis 07 apr 2009, 23:26
av 145turbodiesel
Tackar!!:-)