Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av snuffe
hejsan, har en volvo 440 -95 2.0 e lite osäker på motortypen, men tror det är en b17motor.

problem och uppkomsten, skulle köra vid ett trafikljus och bilen dog. startade igen, men då varvade motorn fel på tommgången från 500 till 1000 varv i minuten, och va nära på att dö om man inte gav den gas, och den skakade något otroligt vid nedvarvning, körde hem och ställde den. Hadde skola dagen därefter så ja han inte med att kolla den i och med att det var sent på kvällen, iallfall, idag så kollade ja på motorn, visade sig att luftinspruts-slangen hadde lossnat, så den tjyvtog luft, men de värkar som något problem kvarstår, den vill inte starta, motorn går runt och är nära att starta, men sen lägger den av. hittat en sladd från generatorn som bara hänger, men hittar ingenstans att sätta den, kanske inte fyller något värde så den kanske ska hänga där.

E väldigt tacksam för hjälp.
Senast redigerad av 2 snuffe, redigerad totalt 0 gång.
av N0RBERG
Angående motortypen är jag ganska så säker på att du har B20F motorn om det är en 440 2.0.

Sladden som hänger vid generatorn har faktiskt jag också. En tråd med ett flatstift i änden. Finns flatstiftanslutningar på generatorn lediga, men gjorde ingen skillnad när jag testade dem, så jag tror inte att denna sladden har något med ditt problem att göra. Har ingen aning om vad den är till, men min är inte kopplad till något, och bilen går hur fint som helst. Så det kanske är till något tillbehör eller ngt sånt ?!

Ditt problem kan ju bero på många saker.
*Skitig tomgångsmotor = Rengör den, sök på forumet för mer info.
*Oxiderade kontakter = rengör och smörj alla elkontakter under huven, även batteripolerna.
*Tändningen = Byt tändstift i första hand, hjälper inte det gå vidare med tändkablar, fördelare, rotor.
*Igensatt katalysator = Byt katt.
Kan ju givetvis vara värre saker också. Men förhoppningsvis är det något enkelt.

Har du kollat eventuella felkoder? Om inte, gör det och återkom. Du vet om att du kan kolla felkoderna själv i den lilla dosan vid vänster stötdämpare. Är du osäker på hur du gör så hjälper vi dig.

Skriv gärna lite mer info, tex om bilen går bra i högre varvtal, när du kör osv. Eller går den dåligt hela tiden? Ju mer information du ger desto lättare och bättre kan folk på forumet hjälpa dig.

Lycka till!
av snuffe
Tackar så mycket för ditt inlägg, ska göra detta imorn om vädret är det rätta. men berätta gjärna lite mer om felkoder och hur man gör, är inte så jättehaj på bilar, men bilen går som en klocka och låter bra annars, jättepigg motor.
av snuffe
tröttnade idag på att grunna och leta fel, så lämmnade in den på verkstaden så dom får se va dom hittar. får ta kontakt me ngn häxa som kan ta och ränsa systemen på dom onda bildemonerna och alla dumma motorrumstrollen ska veck!
av N0RBERG
snuffe skrev:tröttnade idag på att grunna och leta fel, så lämmnade in den på verkstaden så dom får se va dom hittar. får ta kontakt me ngn häxa som kan ta och ränsa systemen på dom onda bildemonerna och alla dumma motorrumstrollen ska veck!
Okej. Ja, det är lättast att lämna in den på verkstad. Men nackdelen är ju att det blir så dyrt. Hoppas det är något simpelt fel så du kommer billigt undan.

Skriv gärna här sen vad som var fel på bilen.
av snuffe
fick hem den idag, tändstifften va sönder, min tändstiftsnyckel ligger i husvagnen sen familjen skrotade vår gammla bil. men bra att den hadde så lätta problem :)
AC problem V70 2016 D3

Teoretiskt sett kanske CEM kan känna av att d[…]

Jag är ledsen, men din argumentation g&arin[…]

Går det stänga av denna permanent? Har […]

Vårda v90 2025

De där har väl i princip ingen underreds[…]