Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har problem med en 245:a med b230f motorn. Startar bra, går jämnt på tomgång och normalt när man åker iväg. Sedan efter ca 2 mil så är det som soppan stryps och man kan trycka till på gasen utan att ngt händer alls förutom att farten givetvis minskar drastiskt. Känns som motorn dör men efter några långa sekunder så "går den igång" igen. Tror inte motorn stannar så att tändningen bryts eftersom inga lampor (oljetryck, ladd etc) börjar lysa och då skulle den väl inte starta igen eftersom det är en automat? Kan det vara bränslepumps relät som är paj? Läst rätt mycket runt här men inte hittat dessa symptom.

PS: Hade startproblem tidigare när den inte gick igång p g a 5- 6 minus grader - bytte då fördelarlock, rotor, stift och tändkablar - de löste det problemet men nu har alltså ett nytt problem uppstått - ngn som haft liknande?//R
Senast redigerad av 1 rocketer, redigerad totalt 0 gånger.
av anp
Kan vara någon av bränslepumparna som lägger av kortare stunder, och som snart havererar helt.
Hade ett det felet på en -90 240 där jag fick byta både huvud och tankpump innan problemen upphörde.
Ok, kollade i förra veckan med Bilia och de menade att jag skulle prova att köra på mellan halv och full tank och den är nästan full nu så då bör åtminstone tankpumpen falla bort som endast har till uppgift att få upp bränslet ur tanken. Kan ju dock vara huvudpumpen? Svåraste med detta är ju att felet kommer sporadiskt. Läste någonstans att ngn bränsleåtercirkulation kunde vara täppt - kan det vara ngt och var finns den på bilen? Hoppas på flera synvinklar/idér.//R
av anp
Nja, jag vill minnas att min bil inte gjorde skillnad på full eller "tom" tank vad gäller tankpumpens funktion.
Men det påstås ofta att med full tank så spelar det mindre roll ifall t-pumpen fungerar eller ej.
I mitt fall så tror jag h-pumpen byttes först, och efter en kortare tid var jag tvungen att byta även t-pumpen trots full tank.

Jag hade det här felet under flertalet månader, och mot slutet blev stoppen/hackandet mer och mer återkommande.
av anp
rocketer skrev:Då undrar jag om dom mätte upp det eller byttes det bara rakt av? Känns lite segt att gissa sig fram på h-pumpen för 2 lock och så är det inte kanske det?//R
Jag mätte inte någonting, utan gick mer efter (o)ljud från h-pumpen då den byttes. T-pumpen bytte jag då den inte lät alls då tändningen slogs på.

2 lock?
anp skrev:
rocketer skrev:Då undrar jag om dom mätte upp det eller byttes det bara rakt av? Känns lite segt att gissa sig fram på h-pumpen för 2 lock och så är det inte kanske det?//R
Jag mätte inte någonting, utan gick mer efter (o)ljud från h-pumpen då den byttes. T-pumpen bytte jag då den inte lät alls då tändningen slogs på.

2 lock?
Ok - får se vad jag gör då? Det jag menade med "2 lock" är att den kostar 2000 kr. Vet att det finns en snikmodell för under 900 kr på Mekonomen. Skall skruva av och höra genom tank påfyllnings röret om t-pumpen går igång samt försöka lyssna om h-pumpen låter men tror inte det. Bilen har endast gått 14500 mil så den har inte gått speciellt långt med tanke på bil och ålder.//R
Ok - kollade nu i lite tystare miljö och jag hör inget surrande vid påslgaen tändning vid påfyllnings röret enligt Haynes. De 4¨år jag haft den har jag aldrig hört ngt bränslepumps ljud - kan den gå bara på huvudpumpen - låter inte riktigt det heller :?: . Skall försöka titta och felsöka relät imorgon samt felsöka lite allmänt - båda säkringarna var hela iaf.//R
AC problem V70 2016 D3

Teoretiskt sett kanske CEM kan känna av att d[…]

Jag är ledsen, men din argumentation g&arin[…]

Går det stänga av denna permanent? Har […]

Vårda v90 2025

De där har väl i princip ingen underreds[…]