Sida 1 av 1

440 varm vid tomgång

Postat: lör 31 jan 2009, 18:35
av selins
Har en 440 -93 med B20F.
På sistone har motorn fått för sig att bli väldigt varm när man står still på tomgång.
Det spelar ingen roll om man kört en bit eller om bilen är nystartad. Det kan räcka med att man står still en minut vid ett stoppljus för att tempmätaren ska närma sig max. Så fort man börjar rulla sjunker dock temperaturen igen. Det räcker sedan att rulla bara ett par hundra meter för att temperaturen skall bli normal igen.
Har provat att varva motorn då jag fortfarande stått still när den blivit såhär varm, och temperaturen ökar bara ännu mer då - det verkar alltså inte vara varvtalsrelaterat.
Bilen har dessutom sporadiskt börjat "hugga", rycka och svara dåligt på gas under färd - vet inte om det kan ha någon med saken att göra?

Någon som har nåt uppslag?

Re: 440 varm vid tomgång

Postat: lör 31 jan 2009, 19:06
av vetten
Hur är det med vattenåtgången minskar det för det jag först kom att tänka på var topplockspackningen, om du öppnad locket till expansionskärlet och gasar på lite bubblar det där då?

Re: 440 varm vid tomgång

Postat: sön 01 feb 2009, 02:09
av selins
Kollade expansionskärlet. Ingen bubbel. Förmodligen på grund av att det var helt tomt. Smått pinsamt. Fick slå i ett par liter kylarvätska, och vips blev allt bra! Dessutom fick jag den kupévärme som jag saknat hela vintern!

Tack för ett snabbt och bra svar (igen!).

Du som verkar ha koll på det ena och det andra - någon idé om varför den blev varm bara vid stillastående? Kan det vara så att fartvinden räcker till för att kyla annars?

Re: 440 varm vid tomgång

Postat: sön 01 feb 2009, 12:19
av vetten
selins skrev:Kollade expansionskärlet. Ingen bubbel. Förmodligen på grund av att det var helt tomt. Smått pinsamt. Fick slå i ett par liter kylarvätska, och vips blev allt bra! Dessutom fick jag den kupévärme som jag saknat hela vintern!

Tack för ett snabbt och bra svar (igen!).

Du som verkar ha koll på det ena och det andra - någon idé om varför den blev varm bara vid stillastående? Kan det vara så att fartvinden räcker till för att kyla annars?
Det kan ju bero på att det var för lite vatten i systemet så att det inte blev tillräcklig cirkulation vid stillastående men jag tycker att du ska hålla koll på så att inte vattnet i expansionskärlet minskar oroväckande snabbt för då måste det ju ta vägen någonstans. Så försök att kolla det rätt så ofta en tid framöver och lycka till. Hoppas att det inte är något större fel :-)-)