Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tomazzo
#253491
Jag har nyligen köpt en 460 -94 med 2,0l motorn. Förra ägaren vet inte om remmen är bytt. Bilen har gått 15600mil.
När jag nu tagit bort kamremskåpan sså kan jag se den vita texten väldigt tydligt på remmen som för övrigt ser hel och fin ut.Jag undrar nu om jag kan anta att remmen har bytts eftersom text och markeringar ser ut som på en ny rem. Inga tecken på slitage alltså. Tacksam för svar.
Användarvisningsbild
av CarMan
#253736
ingen dokumentation ska tolkas som att remen inte är bytt...
Användarvisningsbild
av CarMan
#253784
det är ju en renault motor i den där, så då borde det väll vara 5 års intervall på bytena. Hur länge har förra ägaren ägt bilen?
Användarvisningsbild
av vetten
#253819
Kamremmen ska bytas var 8000-de mil så det är ju dags nu snart då, att remmen ser fin ut är väl ok men det är ju ingen garanti för att den är ny bytt, dom kan se jättebra ut när man byter. Vid 16000 mil så ska även spännrullen och stödrullen bytas också, sen när du ändå är igång så passa på och byt vattenpump samtidigt när kamremmen är borta så att du kommer åt det, har för mej att det inte går att byta utan att ta bort kamremmen.
av Cicaro
#253850
Som föregående talare sagt så ska man inte chansa på kamremmen på din bilmodell då motorn blir totalförstörd om kamremmen skjuter(och därmed är det ungefär bara att skrota bilen). Gör som vetten sa och byt kamrem, spännrulle, stödrulle och vattenpump(den går inte att byta utan att ta bort kamremmen så gör det när allt ändå är borta!). Min 460 gick ur tiden för att föregående ägare inte hade bytt kamrem fast det stod att det var gjort...(så sliten remmen var kan den inte varit bytt nyligen)
Användarvisningsbild
av CarMan
#253986
vatten pumpen rivs väll av hjälpagrigat remen på den motorn!?

varför är alla på forum så insnöade på att vatten pumpar o skit ska bytas i onödan?
bättre att ta reda på vilka motorer som har vilka brister! renault K4M bahöver nästan alltid byta vatten pump ! en audi diesel som sitter i 850 /v70 behöver byta vatten pump varannan gång. (bara några exempel)
Användarvisningsbild
av vetten
#254179
CarMan skrev:vatten pumpen rivs väl av hjälpaggregat remen på den motorn!?

varför är alla på forum så insnöade på att vatten pumpar o skit ska bytas i onödan?
bättre att ta reda på vilka motorer som har vilka brister! renault K4M behöver nästan alltid byta vatten pump ! en audi diesel som sitter i 850 /v70 behöver byta vatten pump varannan gång. (bara några exempel)
Det är väl klart att det blir billigare att byta vattenpumpen vid andra kamremsbytet som rekommenderas och det även om den inte är sönder, för OM den går sönder, ja sej efter 500mil med nya kamremmen, så om du måste byta vattenpump då så "bör" eller SKA man ALLTID byta remmen också och det vet även du CarMan ?:-/
Användarvisningsbild
av CarMan
#254180
dom motorer jag säger att man inte behöver byta vatten påmp på, komer inte vattenpumpen att paja 500 mil efter rembytet, inte heller 6000 mil efter bytet o inte heller 20 000 mil efter bytet.

men om man tar den gamla audi dieseln, så håller den de första 12000 milen lätt, den håller även till 24 000 mil, men ibland har den inte hållit till 36 000 mil (oftast gör den det) men jag remomenderar att byta den vid 24 000 för säkerhets skull.

men på den nya volvo 5:an som trådskaparen har, så håller den lätt till 48 000 mil, men då kan man ju byta den ifall den inte skulle hålla till 64 000.
Värme i kupén laddhybrid

Det är en T8 -22 med elvärmare

Vårda v90 2025

Hej, har en v90 som nu gått 1600 mil sen Luc[…]

Byt kamrem + kamremsspännare, multirem + mult[…]

Volvo 740 fördelare

Är det lh2.4 i nya motorn så borde de v[…]