Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej alla glada,
senaste tiden har min 440 förbrukat bra mycket mer soppa än normalt. Vanligtvis brukar den ligga på 1 liter/milen blandad körning. Men nu så är den plötsligt uppe i 1.3-1.4 l/milen.
Och jag kör en del så det blir en del pengar i dessa hårda tider :roll:

Är det någon som vet vad det kan bero på?
Jag ska tillägga att luftfiltret är ca 6 månader gammalt!
Senast redigerad av 1 440 -95 1.8i, redigerad totalt 0 gånger.
Kan du precisera lite mera. Går motorn bra eller känns den slö, får den upp motortempen som den ska, luktar det bensin om avgaserna eller svartröker den.
Det kan bero på en massa saker så kom med lite mera info så kanske vi kan hjälpa dej :-)-)
När motorn är kall så startar den inte utan manuellt gaspådrag och när den väl startat så går den väldigt ojämnt tills den blir lite varm och dessutom dör den om man då inte hjälper till med lite gaspådrag.:roll:
Motorn känns väldigt slö på låga varv. DEn vill gärna dö om man då gasar för mycket, måste va väldigt lätt på foten. 2000 varv och uppåt är det inga problem. Enligt tempmätaren så går tempen aldrig upp till halva nivån men så har den alltid varit, även när bilen inte drog en massa soppa.
Det luktar helt klart bensin ur avgaserna :cry:

Hoppas den här infon hjälper lite mer :D
Tempsensorn för kall/varm motor funkar ju som en chok men eftersom bilen verkar gå fet vid varm motor skulle jag tippa på den men eftersom bilen är svårstartad kall så är det inte säkert att den är paj. Sen om du har luftmassemätare så kan ju felet sitta där också. Själv skulle jag börja med att kolla felkoderna, en rengöring av alla kontaktstycken kan också göra underverk på moderna bilar med en massa elektronik för lite oxid kan ju störa signalen fram till styrboxen så att den får fel värden. En annan orsak kan vara lambdasonden som ger fel värden. Ja det är vad jag kommer på just nu, men börja med att läsa av felkoderna och återkom sen.
Tempsensorn är redan bytt och jag har ingen luftmassemätare på den, den har istället en tryckgivare, map-sensor. Jag har putsat på alla kontakter jag hittat redan.
Jag fick fram felkod 4-1-1 ur uttag 2. Vad jag förstått har jag ett kombinerat bränsle/tänd-system men jag är osäker på kodens betydelse?? :shock:
440 -95 1.8i skrev:Tempsensorn är redan bytt och jag har ingen luftmassemätare på den, den har istället en tryckgivare, map-sensor. Jag har putsat på alla kontakter jag hittat redan.
Jag fick fram felkod 4-1-1 ur uttag 2. Vad jag förstått har jag ett kombinerat bränsle/tänd-system men jag är osäker på kodens betydelse?? :shock:
Jag kollade i en Reparationshandbok för Volvo 440 1989 - 1994 och där står: felkod 4-1-1 = Spjällägesgivare.
Vet dock ej om det är samma i 1995 års modell.
Tack grabbar (BE)
Jag är ganska säker på att jag löst problemet med min höga förbrukning. :-} Jag har bytt rotor/fördelare och tändstift. Tändstiften gjorde susen (:-) Bilen går mycket jämnare och piggare nu men dock så återstår kallstarts problemet?

En annan grej, precis när man gasar till så tvekar motorn och sen rycker den till, där här har jag kommit fram till att det beror på min felkod gällande spjällägesgivaren. Har raderat kodenmen den återkommer. Nu är frågan, hur testar man en spjällägesgivare för att se om den funkar? (W)
AC problem V70 2016 D3

Teoretiskt sett kanske CEM kan känna av att d[…]

Jag är ledsen, men din argumentation g&arin[…]

Går det stänga av denna permanent? Har […]

Vårda v90 2025

De där har väl i princip ingen underreds[…]