Sida 1 av 1

Vad tror ni detta kan va för fel??

Postat: fre 27 aug 2004, 14:44
av volvomats
Ställde ner min 440 -90 i garaget för tre veckor sen. Inga problem med tändning. När jag nu startar den låter det/känns det som den går på två cylindrar. Kan tändkablarna "ta slut" så abrubt? Borde ju hända när man kör tycker man.

Skulle det kunna va ECU eller liknande?

-mats

Postat: fre 27 aug 2004, 16:45
av Sparkz
Kolla fördelarlocket, det händer att stiftet i mitten går av.

Postat: mån 30 aug 2004, 13:35
av volvomats
Nu har jag kollat fördelare inkl rotor.
Bytt stift och kablar.

Samma symptom: Går ojämnt på tomgång och gaspådrag. När man kommer upp lite i hastighet känns problemet mindre?

Kan det vara flywheel-sensorn eller nåt sånt? Vad blir nästa steg?

-mats

PS Snart ringer jag närmsta meck.... DS

Postat: tor 02 sep 2004, 10:14
av volvomats
Lämnade in den till en firma i stockholm. Dom trodde att det berodde på att tänddelarna icke var orginal. Typ Bure fördelarlock osv. Efter att dom bytt lock, rotor, kablar och stift så var problemet dock kvar. Go figure.

ECU:n?

Postat: lör 04 sep 2004, 18:01
av Sparkz
Ta bort kabeln på en insprutare i taget och kolla vilken cylinder som inte går. Det skulle kunna vara en insprutare som har fastnat, koppla ström på den och hör om den klickar.
I värsta fall en ventil som har fastnat i öppet läge, det hände mig en gång, men det var på det gamla liket på min avatar...

Postat: sön 10 okt 2004, 11:03
av halldin
hejsan
det kan även vara överslag i den yttersta locket på fördelaren.
om du har kvar den som är nr på.
prova att ta bort den.
jag hadde på min 440 turbo och den startade inte alls,
man kunde höra att det knäppte vid förelarlocket.
man kanske kan se att det blixtrar om det är lite mörkt.
mvh halldin 8)