Montering Motorvärmarelement
Postat: sön 11 jan 2009, 09:28
Köpte ett motorvärmarelement på Biltema i går (art 40-128)
Innan jag åkte till butiken (tio mil bort) trodde jag (av bilden på webben att döma) att det var den billigare variant av motorvärmare, som kopplas direkt på den nedre kylarslangen.
Väl hemma (ja, oklokt att inte kolla direkt i butiken!) så ser jag att denna variant skall monteras i själva motorblocket. Säkerligen mycket effektivare och bättre, men också lite knepigare att montera.
Instruktionerna börjar med:
A. Kylvätskan tappas ur.
B. Tätningsbrickan demonteras på följande sätt. Mitt i brickan borras ett 8-10 mm hål, därefter kan tätningsbrickan brytas bort med hjälp av en tång.
Man hänvisar sedan till en hyfsat otydlig bild. Tittar på motorblocket med bilden i hand och ser att det "bakom" grenröret, i jämnhöjd med det bakersta rörfästet, mitt på motorblocket, sitter en liten "propp" med ett förgängat hål/fäste brevid. Noterar också att det ser likadant ut i linje med de övriga kolvarna.
Kan mycket väl tänka mig att det är den proppen som avses. Ser ut som att man förberett för något som inte används! Är det den "proppen" jag skall borra och bryta loss? Vill ju ogärna börja borra i motorblocket utan att veta att jag gör det på rätt ställe...
Det är ganska rostigt runt om kring (85'a!). Är det en svår manöver att få loss pluggen eller går det? Utrymmet är inte så väl tilltaget om man inte först lossar grenröret, och det var ju inte det jag hade tänkt mig.
Finns det någon som har några tips eller förslag?
Åker ogärna tillbaka till butiken för att byta (om jag inte måste) utan löser det hellre "här och nu".
Innan jag åkte till butiken (tio mil bort) trodde jag (av bilden på webben att döma) att det var den billigare variant av motorvärmare, som kopplas direkt på den nedre kylarslangen.
Väl hemma (ja, oklokt att inte kolla direkt i butiken!) så ser jag att denna variant skall monteras i själva motorblocket. Säkerligen mycket effektivare och bättre, men också lite knepigare att montera.
Instruktionerna börjar med:
A. Kylvätskan tappas ur.
B. Tätningsbrickan demonteras på följande sätt. Mitt i brickan borras ett 8-10 mm hål, därefter kan tätningsbrickan brytas bort med hjälp av en tång.
Man hänvisar sedan till en hyfsat otydlig bild. Tittar på motorblocket med bilden i hand och ser att det "bakom" grenröret, i jämnhöjd med det bakersta rörfästet, mitt på motorblocket, sitter en liten "propp" med ett förgängat hål/fäste brevid. Noterar också att det ser likadant ut i linje med de övriga kolvarna.
Kan mycket väl tänka mig att det är den proppen som avses. Ser ut som att man förberett för något som inte används! Är det den "proppen" jag skall borra och bryta loss? Vill ju ogärna börja borra i motorblocket utan att veta att jag gör det på rätt ställe...
Det är ganska rostigt runt om kring (85'a!). Är det en svår manöver att få loss pluggen eller går det? Utrymmet är inte så väl tilltaget om man inte först lossar grenröret, och det var ju inte det jag hade tänkt mig.
Finns det någon som har några tips eller förslag?
Åker ogärna tillbaka till butiken för att byta (om jag inte måste) utan löser det hellre "här och nu".