B23A, tänder inte på tändningen, men med startmotorn igång
Postat: lör 03 jan 2009, 12:45
Har sökt endel om följade men det som kommit i närheten har inte gällt äldre motorer..
Problemet avser en 245 från -82, 43000 mil, B23A, 175CD Zenith-Stromberg förgasare
Som rubriken säger, när jag vrider på nyckeln till tändningsläget är allt helt okej, lamporna på instrumentpanelen lyser och inget verkar konstigt. Vrider igång startmotorn och motorn startar utan problem alls, har man foten på gasen varvar den upp ordentligt, långt över tomgång.
Problemet uppstår när man låter nyckeln fjädra tillbaka till bara tändning, då tvärdör varvräknaren och motorn beter sig precis som om man skulle ha stängt av tändningen. Skillnaden är dock att alla lampor på instrumentpanelen lyses upp igen. Vrider man tillbaka till startmotorläget innan motorn stannat tänder den igen och varvräknaren hoppar upp, detta har jag dock inte provat mer än en halvsekund av förståeliga anledningar.
Detta problem uppstår framförallt när man precis stängt av motorn när den är varm, startar man den när den är kall eller motorvämar-varm har jag än inte upplevt några problem. Är man envis går det att få igång den igen när den är varm, men det kan ta ett tag, kanske behöver den svalna?
När motorn väl går så är det inga problem, varvar och går jämt, misständer inget.
För mig låter det som ett glapproblem, men vart? Tycker det inte borde vara i tändningslåset för alla lampor fungerar som sagt. Ett relä kanske?
Nyligen har jag bytt;
Fördelarlock
Kondensator
Brytare
Rotor
Stiften är fina
Ska ut och försöka mäta upp lite saker nu, men tacksam för all hjälp jag kan få =)
Edit, rubrikförtydligande
Problemet avser en 245 från -82, 43000 mil, B23A, 175CD Zenith-Stromberg förgasare
Som rubriken säger, när jag vrider på nyckeln till tändningsläget är allt helt okej, lamporna på instrumentpanelen lyser och inget verkar konstigt. Vrider igång startmotorn och motorn startar utan problem alls, har man foten på gasen varvar den upp ordentligt, långt över tomgång.
Problemet uppstår när man låter nyckeln fjädra tillbaka till bara tändning, då tvärdör varvräknaren och motorn beter sig precis som om man skulle ha stängt av tändningen. Skillnaden är dock att alla lampor på instrumentpanelen lyses upp igen. Vrider man tillbaka till startmotorläget innan motorn stannat tänder den igen och varvräknaren hoppar upp, detta har jag dock inte provat mer än en halvsekund av förståeliga anledningar.
Detta problem uppstår framförallt när man precis stängt av motorn när den är varm, startar man den när den är kall eller motorvämar-varm har jag än inte upplevt några problem. Är man envis går det att få igång den igen när den är varm, men det kan ta ett tag, kanske behöver den svalna?
När motorn väl går så är det inga problem, varvar och går jämt, misständer inget.
För mig låter det som ett glapproblem, men vart? Tycker det inte borde vara i tändningslåset för alla lampor fungerar som sagt. Ett relä kanske?
Nyligen har jag bytt;
Fördelarlock
Kondensator
Brytare
Rotor
Stiften är fina
Ska ut och försöka mäta upp lite saker nu, men tacksam för all hjälp jag kan få =)
Edit, rubrikförtydligande