Sida 1 av 1

B23A, tänder inte på tändningen, men med startmotorn igång

Postat: lör 03 jan 2009, 12:45
av gusten123
Har sökt endel om följade men det som kommit i närheten har inte gällt äldre motorer..

Problemet avser en 245 från -82, 43000 mil, B23A, 175CD Zenith-Stromberg förgasare

Som rubriken säger, när jag vrider på nyckeln till tändningsläget är allt helt okej, lamporna på instrumentpanelen lyser och inget verkar konstigt. Vrider igång startmotorn och motorn startar utan problem alls, har man foten på gasen varvar den upp ordentligt, långt över tomgång.

Problemet uppstår när man låter nyckeln fjädra tillbaka till bara tändning, då tvärdör varvräknaren och motorn beter sig precis som om man skulle ha stängt av tändningen. Skillnaden är dock att alla lampor på instrumentpanelen lyses upp igen. Vrider man tillbaka till startmotorläget innan motorn stannat tänder den igen och varvräknaren hoppar upp, detta har jag dock inte provat mer än en halvsekund av förståeliga anledningar.

Detta problem uppstår framförallt när man precis stängt av motorn när den är varm, startar man den när den är kall eller motorvämar-varm har jag än inte upplevt några problem. Är man envis går det att få igång den igen när den är varm, men det kan ta ett tag, kanske behöver den svalna?

När motorn väl går så är det inga problem, varvar och går jämt, misständer inget.

För mig låter det som ett glapproblem, men vart? Tycker det inte borde vara i tändningslåset för alla lampor fungerar som sagt. Ett relä kanske?

Nyligen har jag bytt;
Fördelarlock
Kondensator
Brytare
Rotor
Stiften är fina

Ska ut och försöka mäta upp lite saker nu, men tacksam för all hjälp jag kan få =)

Edit, rubrikförtydligande

Re: B23A, tänder inte på tändningen, men med startmotorn igång

Postat: lör 03 jan 2009, 23:32
av Sparkz
Förkopplingsmotståndet. En vit pinne av porslin i storlek med ett finger som sitter på höger sida under huvgångjärnet. Antingen avbrott i det eller dålig kontakt i anslutningarna.

Edit: Just det, gasa inte med startmotorn inkopplad. Utväxlingen mot svänghjulet gör att det blir vansinnigt högt varvtal på den då. Rotorn flyger i bitar av centrifugalkraften.

Re: B23A, tänder inte på tändningen, men med startmotorn igång

Postat: mån 05 jan 2009, 22:24
av gusten123
Jo, insåg att det skulle kunna vara ett problem när jag läste att det kopplas förbi vid start. Mätte över det, eller försökte, upptäckte att multimetern var död, men sen dess har jag inte haft nåra problem så det kan bara vara dålig kontakt. Ska ta mig för o göra rent ytorna och mäta över det när det inte är så satans kallt ute.

Och vad det gäller att gasa när man startar, nu menar jag inte att skicka upp den i 5000 rpm genom att hålla gasen nertryckt, utan snarare att trycka till den för att få igång bilen. Sen om man är sen att släppa upp så kanske man hamnar på max 2000 rpm, hur känsligt är det?

I princip aldrig kört en bil med choke och förknasare, än mindre ägt en förut så tillvägagångssätten har jag inte lärt mig riktigt än.

Re: B23A, tänder inte på tändningen, men med startmotorn igång

Postat: tis 06 jan 2009, 19:19
av Sparkz
Choke och kanske lite gas när den är kall, ingen choke och mer gas när den är varm. Men du märker vad som funkar.