Sida 1 av 1

framhjulslager

Postat: mån 29 dec 2008, 10:16
av 240Stefan
Hejsan! Jag är ny här.
Jag bytte framhjulslager på min 240 i helgen, men jag hade ingen momentnyckel. Jag drog åt på känn, men jag misstänker att jag kanske drog åt för hårt. Hjulet roterar inte helt lätt, men det gjorde det inte innan heller i och för sig.
Hur vet man om man dragit för hårt och vad innebär det i såfall.

Re: framhjulslager

Postat: mån 29 dec 2008, 11:04
av Amapola
Nu är det ett bra tag sedan jag bytte på en 200, men rent generellt ska det inte gå trögt. När lagret skulle justeras in, brukade jag dra det ganska hårt för att det skulle "sätta" sig. Sedan släppa tills det går lätt igen. För att vara säker på att det är lagret man känner ska bromsbelägg vara demonterade. Dessutom hade jag hjulet på för att lättare känna att det inte blev glapp, d.v.s för löst spänt.

Re: framhjulslager

Postat: mån 29 dec 2008, 11:11
av Sparkz
Ja, du ska inte dra åt på lösa lager. Fingrarna räcker, men som sagt kan det vara bra att dra åt och släppa igen så allt är "bottnat". Du ska känna ett litet glapp med hjulet på.

Re: framhjulslager

Postat: mån 29 dec 2008, 22:00
av Mutterdragare
Lagret är "lagom" ansatt när du kan röra yttre brickan bakom muttren med ett lätt tryck med en skruvmejsel.

Re: framhjulslager

Postat: tis 30 dec 2008, 06:50
av 240Stefan
Tack för svaren!
Jag bytte på höger sida igår. Det gick mycket snabbare (jag börjar lära mig det här nu) och jag drog först åt för att sen släppa tills hjulet gick lätt. Ett minimalt glapp kunde knappt urskiljas. Sen lättade jag på muttern på andra sidan lite grann och ruskade på hjulet, men jag kände inget glapp alls. Hjulet gick lätt i alla fall så jag drog åt lite lämpligt för hand och satte in saxpinnen igen. Jag hoppas det inte blir några problem.