Sida 1 av 2
Ingen gnista på 245GLE-90
Postat: tor 18 dec 2008, 18:35
av Lasse-V
Hej,vänder mig nu till er för hjälp.Min relativt nyinköpta 245GLE saknar gnista.Den tidigare ägaren har bytt:tändspole,tändkablar fördelarlock,startmotor.Mitt problem är att bilen ibland vägrar starta med nyckel.Då man använder startkablar går den igång direkt även om man bogserar igång den men som sagt,den får tydligen ingen gnista då man kör på startmotorn.Trodde det var batteriet så det har jag bytt men felet kvarstår.Funderade på tändningslåset alt tändspolen(fast den är ny) är det någon som kan tipsa mig hur jag lättast kan kolla dessa saker eller har ni något tips om vad felet kan vara?Går hur bra som helst då den går igång.Har kollat sökfunktionen här men hittar inget med liknande problem.Har ej kunna nå tidigare ägare för tips,typiskt.Jättetack på förhand.
Lasse
Re: Ingen gnista på 245GLE-90
Postat: tor 18 dec 2008, 20:45
av Sparkz
Har du kollat att det är gnistan saknas när den inte startar? Felkoder?
Re: Ingen gnista på 245GLE-90
Postat: tor 18 dec 2008, 21:04
av Lasse-V
Hej.Jag förstår mig inte på det där med felkoder då jag alltid har haft äldre bilar.Hittar inte någonstans där det står hur man går till väga,men jag kan ha missat det.Tror att tändsystemet är Regina då tändspolen är fyrkantig och inte rund som de varit i mina tidigare bilar.Kan någon tipsa mig hur jag går vidare med en felsökning med felkoder?Glömde säga att när bilen ej vill starta finns ingen gnista.
MVH Lasse
Re: Ingen gnista på 245GLE-90
Postat: fre 19 dec 2008, 10:27
av Sparkz
Regina är ett bränslesystem, tändsystemet som brukar sitta ihop med det heter Rex eller Renix. Antar att det är ett sånt du har. Men jag har aldrig sett Regina på en 240, har du luftmassemätare på den?
Titta i informationstråden i 700/900-delen, där finns lite info om felkoder. Funkar likadant på 240.
Re: Ingen gnista på 245GLE-90
Postat: fre 19 dec 2008, 15:53
av Lasse-V
Ursäkta min okunnighet.Jag såg i Biltemas katalog nu att det var deras effekttändspole.Kände inte till den modellen.En undran bara,om jag vill testa om det är fel på tändspolen,hur gör jag då?Kan jag mäta spänningen någonstans och hur?Jag ska åka till bilen i morgon och titta vidare.Jättetack för tipsen om felkoder,ska försöka sätta mig in i dem.
MVH Lasse
Re: Ingen gnista på 245GLE-90
Postat: lör 20 dec 2008, 13:47
av Sparkz
Ok, då är det nog ett vanligt Bosch EZ116 K tändsystem på den.
Det du har att välja på då är tändlägesgivaren på svänghjulet eller slutteget på vänster innerskärm bakom batteriet. Tändlägesgivaren brukar sätta felkod 214 i hål 6 när den börjar bli dålig. Du kan mäta motståndet i den, 100-300 Ohm nånting mellan två av stiften. Det tredje stiftet är skärmen på kabeln och ska inte ha kontakt med nåt annat. Bränslepumpen startar när styrenheten får signal från givarn, så går pumpen när du kör på startmotorn bör givaren vara ok. Säkring 4 får ström när pumprelät drar.
Re: Ingen gnista på 245GLE-90
Postat: mån 22 dec 2008, 16:17
av Lasse-V
Tack Sparkz för dina tips.Vad som är konstigt är att nu går bilen perfekt men ibland när man stängt av den vägrar den att starta,dvs ingen gnista.Detta händer dock aldrig när man kör.Tändmodul,fördelarlock,tändkablar,rotor,stift,tändspole,batteri(dessvärre allt från biltema) är nytt,enda som är kvar att byta är tändlägesgivaren men det finns ingen felsignal och har aldrig varit det.Enda raka är väl att byta den också men brukar inte bilen gå lite dåligt då om den är defekt?Mäter jag tändlägesgivaren där kontakten sitter på torpedväggen?Är en slags skarv där med två kontakter,en som går från tändlägesgivaren till torpedväggen och den andra fortsätter sedan.Eller kan det vara feltemas tändspole ändå som spökar?Är en högeffektspole.
Tack på förhand /Lasse
Re: Ingen gnista på 245GLE-90
Postat: mån 22 dec 2008, 21:15
av Sparkz
Du mäter givaren i kontaktstycket där ja. Jag har varit med om givare som dummar sig när dom blir varma, kan vara så. Sen har du en styrenhet som kan ställa till det. Men det är inte heller så vanligt. Dålig kontakt/glapp nånstans är mer troligt. Jag skulle nog försöka passa på att mäta mig fram när bilen inte startar. Från givaren till styrenheten: några hundra mV växelspänning när du kör på starten. Från styrenheten till tändmodulen ska det vara en fyrkantpuls på 12V. Samma till spolen. Ska se om jag hittar schema.
Tändspolar... Jag har jobbat som bilmek sen -96 och vad jag minns har jag bytt kanske 2-3 spolar. Dom går väldigt sällan sönder. Men biltema säljer nog en hel del. Tankegången "gnista saknas, den kommer från spolen, alltså är den kass" är nog lite för vanlig. Men det finns ju en hel del andra saker "bakom" spolen.
Högeffekt låter ju bra, men den kanske belastar tändmodulen för hårt? Och behövs det högre effekt? Det är ju inte så att standardbilar åker omkring med tändmissar pga för dålig gnista.
Och för den delen, vad är "hög"? Högre än spolen i en Puch Dakota?
Hehe, värst vad jag eldade upp mig nu då... :roll:
Re: Ingen gnista på 245GLE-90
Postat: tis 11 feb 2014, 10:25
av maxxiezz
hej, hade samma problem på min 240 satt också en feltema tändspole i som var helt ny testade att bytta till en bosch tändspole nu går bilen som en klocka
Re: Ingen gnista på 245GLE-90
Postat: tis 11 feb 2014, 11:56
av mange240
maxxiezz skrev:hej, hade samma problem på min 240 satt också en feltema tändspole i som var helt ny testade att bytta till en bosch tändspole nu går bilen som en klocka
samma tanke byt tillbaks till originaldelar, begagnade eller nya:)