440 Turbo - hastighetsmätare
Postat: tor 01 sep 2005, 11:21
ÅÅ nej inte en till tänker nog många av er :D
Har en 440 turbo -90 med problem med hastighetsmätaren (Varvräknare och annat funkar.)
För att göra en lång historia ännu längre:
År #1
Tog bort den, kollade och rengjorde kontakterna = funkade några dagar (dvs. gick igenom besiktningen :lol: )
År #2
Trixade lite till och från, och lagom till besiktningen året efter tänkte jag att jag skulle hitta en permanent lösning på problemet, så köpte en begagnad hos skrotis.
Sagt och gjort, skruvade i den istället = stendöd.
Skruvade tillbaks den gamla = gick några veckor = besiktningen OK.
Retade mig på att inte hitta felet, började dra och slita i kablar. Kom på att jag faktiskt når upp till kontakten bakvägen via den lilla luckan snett nere till vänster om ratten. Suttit och dragit i kabel för kabel och hoppas hitta där det glappar medans jag kört. (Vet inte hur många mil jag suttit på detta ej-att-rekommendera-fastlåst med ena handen tricket.) och tro det eller ej, så fort jag satte upp handen så fungerade hastihetsmätar åbäket. (Behövde inte ens nudda någon kabel.)
Eftersom jag inte lyckats köpa en hand från bårhuset som jag kan ha sitta där under besiktningen, så fortsätter tyvärr felsökningen...
Har rivit ut det mesta nu, gjort ren givaren på växellådan, skruvat ur mätaren och gjort rent med elektronikspray (och ockulärt besiktat lödpunkterna). Inte skruvat ihop allt än, så vi får se.
Men vad tror ni, verkar ju vara som den störs av ett magnetfält eller liknande?
Eller kan det vara en jordpunkt?
Kollat de "vanliga" jordpunkterna, dvs. flätan vid batteriet och alla synliga, men frågan är, sitter det en separat jordpunkt bakom instrument brädan, vart i så fall? (Radion fungerat lite sisådär också.)
Så här står vi nu år #3, bilen obesiktad i garaget.
Någon som har nåt tips?
Har en 440 turbo -90 med problem med hastighetsmätaren (Varvräknare och annat funkar.)
För att göra en lång historia ännu längre:
År #1
Tog bort den, kollade och rengjorde kontakterna = funkade några dagar (dvs. gick igenom besiktningen :lol: )
År #2
Trixade lite till och från, och lagom till besiktningen året efter tänkte jag att jag skulle hitta en permanent lösning på problemet, så köpte en begagnad hos skrotis.
Sagt och gjort, skruvade i den istället = stendöd.
Skruvade tillbaks den gamla = gick några veckor = besiktningen OK.
Retade mig på att inte hitta felet, började dra och slita i kablar. Kom på att jag faktiskt når upp till kontakten bakvägen via den lilla luckan snett nere till vänster om ratten. Suttit och dragit i kabel för kabel och hoppas hitta där det glappar medans jag kört. (Vet inte hur många mil jag suttit på detta ej-att-rekommendera-fastlåst med ena handen tricket.) och tro det eller ej, så fort jag satte upp handen så fungerade hastihetsmätar åbäket. (Behövde inte ens nudda någon kabel.)
Eftersom jag inte lyckats köpa en hand från bårhuset som jag kan ha sitta där under besiktningen, så fortsätter tyvärr felsökningen...
Har rivit ut det mesta nu, gjort ren givaren på växellådan, skruvat ur mätaren och gjort rent med elektronikspray (och ockulärt besiktat lödpunkterna). Inte skruvat ihop allt än, så vi får se.
Men vad tror ni, verkar ju vara som den störs av ett magnetfält eller liknande?
Eller kan det vara en jordpunkt?
Kollat de "vanliga" jordpunkterna, dvs. flätan vid batteriet och alla synliga, men frågan är, sitter det en separat jordpunkt bakom instrument brädan, vart i så fall? (Radion fungerat lite sisådär också.)
Så här står vi nu år #3, bilen obesiktad i garaget.
Någon som har nåt tips?