Sida 1 av 1

Motor B21A

Postat: mån 29 aug 2005, 19:40
av Fredde_86
Hej på er.. Har lite problem med min B21A... Motorn går hur bra som helst men ska man upp i lite högre farter är det som om den spärrar. Den vill helt enkelt inte nå mer..
Har renoverat täningen på den, så det är inte fel i täningen..
Nu är jag inte nån mekaniker men man lär sig eftersom..
Kan det vara nåt med bensinen?

Är tacksam för tips

MVH// Fredrik

Postat: mån 29 aug 2005, 22:12
av volvo_Sverige
Nu har jag några frågor till dig:
Är det så att motorn slutar varva vid ett visst motorvarv, oavsett växel? När gjorde du service på bilen senast?

Postat: lör 03 sep 2005, 18:36
av Fredde_86
Hej Stefan... Har gjort en service på motorn..

1 Bytt Olja och filter
2 Täningen renoverad... Brytarspetsar, kondensator, rotor, tändkablar, fördelar lock, tändstift
Har inte byt olja i låda och bakaxel

Du får påminna mig om det är nån annan service man måste göra på motorn.

Motorn spärrar på vilken växel som helst om man varvar upp den...
Kör man lungt å fint märker man inte felet på motorn och kan köra så resten av tiden man har bilen...

MVH// Fredrik

Postat: sön 11 sep 2005, 21:39
av kaffe_koppen
Nu får man nästan sitta och gissa vad det kan vara för fel. När jag skrev mitt första inlägg på den här tråden tänkte jag på något men det har jag glömt bort nu.
Men det är en förgasarmotor i alla fall. Bara efter erfarenhet av en gammal motorcykel med förgasare, så skulle jag kolla förgasaren, om trotteln går hela vägen upp, eller om det på något sätt är igensatt. Jag skulle öppna denna och kolla om det ser rent och fint ut. Sedan tänkte jag på bränslefiltret, om det kan vara något igensatt, så att bara en viss mängd bränsle kommer igenom.
Börja med att kolla förgasaren och bränslefiltret. Om jag var du skulle jag sedan gå hela vägen från bränsletanken sedan igen hela motorn och avgassystemet.
Varvar motorn normalt på friläge?
/hoppas jag jälpte till på något sätt

Postat: mån 12 sep 2005, 03:07
av NickeGubben
Skulle gissat på tändningen men den är ju bytt.
Kondensator-brytare-tspole kan ge dessa symtom.
Kolla tändläget, 12grader med glödlampa.

Var det likadant innan reparationen du gjorde?

Fixa vägarna från tanken ända IN I förgasaren o kolla pumpen o luftslangen-tanklock.

Kolla membranet i förgasaren och kolla så att 'läpparna' sitter rätt.

Skruva ut bränslet ett halvt varv i taget tills du märker skillnad.

Skruva igen bränslet ett halvt varv i taget tills du märker skillnad.

Och du, kolla så att dämparen funkar, slut på olja kan ge liknande resultat.

Och du, gör BARA 1 sak i taget.

motor b21A

Postat: sön 18 sep 2005, 21:19
av Fredde_86
Tack för era tips, men bilen går fortfarande inte som den ska, hörde av en att det kan vara munstycket på den..

bränsle filtret var lite igensat men inte så pass att det var felet :)

Postat: mån 19 sep 2005, 00:13
av pimse
Hej!

Har du testat att köra utan luftfiltret? Det kan vara tätt utan att det syns och orsakar liknande problem du beskriver.

Per

Postat: tis 20 sep 2005, 00:19
av Dannemannen
Tycker också det låter som ett problem i förgasaren, trotteln kanske fastnar om du inte använt bilen på länge.

Re: motor b21A

Postat: tis 20 sep 2005, 01:41
av NickeGubben
Fredde_86 skrev:Tack för era tips, men bilen går fortfarande inte som den ska, hörde av en att det kan vara munstycket på den..

bränsle filtret var lite igensat men inte så pass att det var felet :)
Du berättar ju inget.
Vad har du gjort? kollat bränslefiltret i pumpen eller gissar du bara.
Jag gav ju förslag på bränslemunstycket o nu börjar du fundera på bränslet.
Du tar mest upp tid o utrymme.