Sida 1 av 1

Motorn hackar på landsväg, Volvo 240 -87

Postat: ons 22 okt 2008, 18:04
av Niles
Min bil börjar hacka och tappa kraft vid gaspådrag på landsväg. Om jag trycker hårdare på gasen när den har börjat hacka så går den ännu sämre. Om jag istället lättar på gasen så tappar motorn inte lika mycket kraft. Ibland kan jag köra 25 mil utan att det märks något och ibland kan jag bara köra ca 8 mil innan problemet kommer. Det verkar som om det är värst i högre hastigheter och i uppförsbackar. Det märks ingenting när jag kör i stan. Tycker även att bilen har blivit svårstartad på sista tiden.

Någon som känner igen problemet eller kan ha en idé om vad det kan vara för fel?

Jag tror att bilen är från -87. Motorn är en B23K. Jag vet inte vad det är för förgasare.

Re: Motorn hackar på landsväg, Volvo 240 -87

Postat: ons 22 okt 2008, 19:56
av I.H.P
Spraya startgas runt insug och förgasare för att kolla efter tjuvluft till att börja med.
Skulle även kunna vara tankarmaturen som är på väg att ge upp, är det värre med lite bensin i?
Allmän kondition? Tändstift bytta nyligen? Tändkablar? Fördelarlock/rotor?
//Björn

Re: Motorn hackar på landsväg, Volvo 240 -87

Postat: ons 22 okt 2008, 21:05
av Hilmer
Kommer tyvärr inte ihåg vad förgasarn heter just nu, men det är ju en sk fallförgasare med två portar.
Ett vanligt fel på dessa är att vacuumslangarna torkar och smulas sönder och då som följd att t ex att den andra porten inte öppnar som den ska. Finns säkert nån som vet mer om dessa...

Re: Motorn hackar på landsväg, Volvo 240 -87

Postat: ons 22 okt 2008, 21:13
av I.H.P
Hilmer skrev:Kommer tyvärr inte ihåg vad förgasarn heter just nu, men det är ju en sk fallförgasare med två portar....
Solex-Cisac, tror det är en 32/32 och jag skulle inte ge mig på en renovering av den besten.
//Björn

Re: Motorn hackar på landsväg, Volvo 240 -87

Postat: ons 22 okt 2008, 21:21
av Hilmer
I.H.P skrev:
Hilmer skrev:Kommer tyvärr inte ihåg vad förgasarn heter just nu, men det är ju en sk fallförgasare med två portar....
Solex-Cisac, tror det är en 32/32 och jag skulle inte ge mig på en renovering av den besten.
//Björn
Det kan tyvärr bli en dyr historia, men det är en förgasare som är riktigt bra så länge dom är i skick.
Men byta lite vacuumslangar kan man ju alltid göra i ett försök att hitta felet.