- sön 12 okt 2008, 16:13
#225367
Om en säkring går, så är det ju direkt besked på en kortslutning! Kolla kablaget hela vägen från säkringsplinten till lamporna. Tänk på att kabeln kan byta färg i kopplingsplintar.
På en så gammal bil har säkert många varit framme och kopplat efter egna idéer. Kolla så att det inte sitter någon "tjuvkoppling" t.ex. till en dragkrok eller något annat. Det ser man ofta med avklippta och oisolerade sladdar som slutar i luften. När man sedan kollar, så visar det sig att dom är spänningsförade! Leta också efter slitage på kabelisoleringen. Det kan räcka i värsta fall med ett "mikroskopiskt" hål i kabelhöljet för att det skall bli överslag. Lite fukt eller annat skräp hjälper till.
Du skulle kunna göra ett test med en provisorisk kabel för att se om det är något relä eller annan kontakt. Lossa anslutningen från blinkspaken till vänstersidans lampor. Koppla in en lös kabel där. Du behöver också en förgrening till fram- och baklyktan. En T-koppling helt enkelt, som du drar direkt till blinklamporna. Dom gamla anslutningarna till lamporna har du också lossat i det här experimentet. På detta viset konstaterar du om det är fel på kablarna, om det fungerar igen. Gör det inte det, så får du gå på relä och höger/vänsteromkopplare, eller någon förbindning däremellan.
Det går åt några meter kabel, men det är en utslagsgivande metod. Och om det gamla kablaget då är "knas" så har du en ersättningskabel att förlägga på rätt sätt.
Om det är kabeln som felar, så behöver du inte dra ur den gamla hela vägen. Lossa den i stället i anslutningarna och vik den till ett U. Isolera den med eltejp och fixera den i kabelstammen. På så vis sparar du en massa förtret och svärord för framtiden.