Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av zigge_zagge
#224314
har ett problem när jag ska blinka vänster, då slocknar alla lampor i instrumenterigen, och ibland går säkrigen,, blinkar jag höger fungerar allt som det ska,
har testat byta, blink relä, blinkspak,
Användarvisningsbild
av igelkottar
#224561
Kolla kablarna och skarv/anslutningar om det är glapp
eller avskavd isolering så att den kortsluter.
av zigge_zagge
#224892
har en sådan multimeter med en pip i, den pipper ju när man håller jord mot jord, men det piper inte
Användarvisningsbild
av lilleman
#225295
kan ju även vara ett jordfel.jag sålde min sista 240 sommaren 97
sen dess har jag inte skruvat 240 så har glömt bort var jordställena är :oops:

mvh/roger
av Rådlös
#225367
Om en säkring går, så är det ju direkt besked på en kortslutning! Kolla kablaget hela vägen från säkringsplinten till lamporna. Tänk på att kabeln kan byta färg i kopplingsplintar.
På en så gammal bil har säkert många varit framme och kopplat efter egna idéer. Kolla så att det inte sitter någon "tjuvkoppling" t.ex. till en dragkrok eller något annat. Det ser man ofta med avklippta och oisolerade sladdar som slutar i luften. När man sedan kollar, så visar det sig att dom är spänningsförade! Leta också efter slitage på kabelisoleringen. Det kan räcka i värsta fall med ett "mikroskopiskt" hål i kabelhöljet för att det skall bli överslag. Lite fukt eller annat skräp hjälper till.

Du skulle kunna göra ett test med en provisorisk kabel för att se om det är något relä eller annan kontakt. Lossa anslutningen från blinkspaken till vänstersidans lampor. Koppla in en lös kabel där. Du behöver också en förgrening till fram- och baklyktan. En T-koppling helt enkelt, som du drar direkt till blinklamporna. Dom gamla anslutningarna till lamporna har du också lossat i det här experimentet. På detta viset konstaterar du om det är fel på kablarna, om det fungerar igen. Gör det inte det, så får du gå på relä och höger/vänsteromkopplare, eller någon förbindning däremellan.
Det går åt några meter kabel, men det är en utslagsgivande metod. Och om det gamla kablaget då är "knas" så har du en ersättningskabel att förlägga på rätt sätt.

Om det är kabeln som felar, så behöver du inte dra ur den gamla hela vägen. Lossa den i stället i anslutningarna och vik den till ett U. Isolera den med eltejp och fixera den i kabelstammen. På så vis sparar du en massa förtret och svärord för framtiden.
Användarvisningsbild
av niklas gson
#226541
zigge_zagge skrev:har ett problem när jag ska blinka vänster, då slocknar alla lampor i instrumenterigen, och ibland går säkrigen,, blinkar jag höger fungerar allt som det ska,
har testat byta, blink relä, blinkspak,
hej prova först att dra isär kontakten till framblinkersen..
peta ur sidoblinkersen kolla den ..
då ser du ju om det blinkar bak utan att säkringen går fortsätter den gå kolla i baklyset men skulle tro att det e någon av dom främre.för mycket saltskit på våra vägar :D

[/quote] Är denna https://www.amazon.se/dp/B0[…]

Främre bussningar bakvagn V60?

Någon som köpt satsen, och har Art.nr?

Volvo 740 fördelare

Du kan ju till och med ha kvar fördelaren ist[…]

p-sim (mini sim) surf xc40

Bump! har du funderat på tex. Vimla eller[…]