Sida 1 av 1

Svajig temperatur - nytt försök

Postat: mån 22 sep 2008, 21:18
av BirMar
Volvo 440 -93:a.
Ett ständigt återkommande fel: Varningslampan för temperaturen/kylningen börjar plöstligt lysa och tempmätaren vandrar uppåt för att placera sig på gränsen till det röda "kok"fältet.

Efter att ha stannat, slagit av motorn och startat direkt har tempmätaren lika ofta lagt sig i normalläge som nära högsta läget.
Har bytt tempgivaren men felet kvarstår.
Vad göra?
Motorn går jämnt oavsett vad visaren pekar på, men några längre turer har jag inte vågat köra.
Alla slangar varma efter körning.
Inga läckor, bra med kylarvätska osv. Bilen har stått oanvänd mycket det senaste året. Gnekar och gnisslar en del förstås...
Tacksam för alla tips!

Re: Svajig temperatur

Postat: mån 22 sep 2008, 21:21
av Tomas88
Temperaturgivaren låter mer troligt. Kolla om det kan vara oxiderat eller nåt med tanke på att den stått länge.

Re: Svajig temperatur

Postat: mån 22 sep 2008, 21:34
av BirMar
Sitter givaren vid termostaten? Nåt annat att tänka på/kolla?

Re: Svajig temperatur - nytt försök

Postat: mån 06 okt 2008, 12:31
av kallsund
Hej.
Kan vara att den behöver luftas. Min höll på så där innan jag fick ordning på luftningsbiten. Det sitter en liten luftningsskruv på en kylarslang strax bakom fördelarlocket.
Kör motorn varm och skruva sedan loss denna.

mvh
Kalle

Re: Svajig temperatur - nytt försök

Postat: tis 07 okt 2008, 11:29
av konsum949
Min 460 uppförde sig likadant när termokontakten till elfläkten på kylaren höll på att ge upp. Kontrollmät att denna termogivare fungerar, eller låt den bara gå varm motorn och kolla att elfläkten startar. Startar den måste givaren funka. Alltid bra att lufta systemet, börja med det.

(Kontrollen av termobrytaren görs genom att du lägger den en stund i kokande vatten, sedan kontrollmäter du mellan brytarna att du får i princip 0 ohm, dvs öppen brytare. Detta är ju lite bökigt så det är bättre att varmköra motorn och kolla att elfläkten startar)