Sida 1 av 1
B23A som knackar?
Postat: ons 17 aug 2005, 20:25
av nisze
Hej
Jag har ett litet problem med min B23A -81, gått ca 34000. Motorn går fint och jämt men, när den blir varm och ifall jag håller jämngas tex 90km/h och därefter belastar motorn "lite" så knackar den ganska rejält men, ifall jag drar på mer så slutar knackandet!.
Någon som vet felet?
Mvh
Nisse
Postat: sön 21 aug 2005, 00:19
av Arne
Låter som den glödtänder. Du kan alltid försöka sota ur den med lite diesel. Det går till på detta sättet. När du har kvar kanske 10-15 liter bensin så häll i ca 5 liter diesel i tanken och kör med den någon mil, tanka sedan i ny bensin innan motorn kallnat så att den går att starta igen. Kom ihåg att ha motorn varm innan du börjar med dieseln. Detta brukar vara effektivt för att få bort sotavlagringar från förbränningsrummet.
Postat: tis 18 apr 2006, 01:21
av JohanFromTheDark
funkar det på en b230f också?
Postat: tis 18 apr 2006, 07:29
av anp
Arne skrev:Låter som den glödtänder. Du kan alltid försöka sota ur den med lite diesel. Det går till på detta sättet. När du har kvar kanske 10-15 liter bensin så häll i ca 5 liter diesel i tanken och kör med den någon mil, tanka sedan i ny bensin innan motorn kallnat så att den går att starta igen. Kom ihåg att ha motorn varm innan du börjar med dieseln. Detta brukar vara effektivt för att få bort sotavlagringar från förbränningsrummet.
Låter väldigt tveksamt ifall motorn klarar att gå på den kraftiga inblandningen.
Mina erfarenheter kring diesel i bensinmotorer är att en motor kan gå bra på 50/50, medans nästa inte klarar ens 2 liter på 30 liter bensin.
Åter till grundfrågan, vad knackar?
Tändning eller lager?
Postat: tis 18 apr 2006, 12:55
av JohanFromTheDark
det kan vara fel tändpunkt, sotig motor, slitna lager
Postat: fre 21 apr 2006, 07:59
av erikeriksson
Hej, låter som att tändningen är för tidigt ställd. Justera först brytarspettsarna till rätt avstånd, kolla sedan tändförställningen, pröva med att ställa fram den några grader.
Om motorn är sotig kanske den går att "blåsa ur" den, kör några mil med högt varv.
Postat: sön 23 apr 2006, 23:19
av Hasse63
Lacknafta är bra om man vill sota ur en motor. Kolvar och ventiler blir rena o "blanka".. 1/60 brukar jag ibland hälla i + lite 2-takts olja för att smörja upp insprutningen (k-jet)
Dom där dunderflaskorna på macken (STP) innehåller mycke nafta, och visst de funkar också men är dyra

Postat: tis 25 apr 2006, 11:34
av NickeGubben
När du kollar tändninen så kolla centrifugalvikterna, varvtalshöjningen av tändningen.
sannolikt har fjädrarna slaknat och släpper upp tändningen för tidigt.
Kolla vacuumregulatorn så att den inte rostat fast.
centrifugalvikterna höjer tändningen med varvtalet.
vacuumet höjer tändningen vid lättgas men sänker när du trampar ner gasen.
har för mej att det skall vara ungefär 12grader stillastående, 19-21 vid 1500r/m 3000 fullt utslag vacummslangar borta.
OBS detta var förmodligen 95 oktan och kanske lägre.
har du fördelaren med 2 slangar så ska den som höjer tändningen sitta på nippeln som leder in i efter gasspjället (in i grenröret) den andra leder före gasspjället.