Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av volvo245gl
Min 92 model 240 med M47, er vanskelig/svår å få i 1-an. de andre gearene går det fint. Den må presses inn i 1-an.
Noen som vet hva som er fel?
av Rådlös
Felorsak vet jag inte, men känner igen det.
Om du t.ex. står vid ett rödljus, så börja med att lägga i 3:an och gå neråt i växlarna med kopplingen nere hela tiden. Då brukar ettan gå i utan proplem.

Någon gång har jag känt en liten förbättring om man byter olja, men det är ingen garanti. Gå ju att pröva i alla fall.
av Rådlös
Pröva! Det är ju alltid den enklaste åtgärden vid ett misstänkt fel.
Jag har bytt ett par gånger och inbillade mig själv att det i alla fall kändes bättre en liten tid. Detta är ju en sådan felyttring som man "växer ihop" med och tänker inte så mycket på den till vardags.
av erikeriksson
Hej, känner igen problemet från 240 o 740. Det finns väl ett antal orsaker;

På modeller före -89 + - något år var det vire koppling, då fick man spänna vajern så att urtrampningen blev större på din är det väl självjusterande hydraulisk koppling.

Byta olja kan hjälpa, byt till volvos olja för 740, mobil olja tror jag det är, eller "Red line" sök på forumet.

Mekanisk fel i länkaget, kolla bussningar och olja in leder.

Sliten synkring, lägg först in 2 an och sedan fort in med ettan som någon nämnde.
av DDD
Min FD 940 1992 med M47 hade jag samma problem med. Problemet var sliten synkring.
Det jag gjorde var att lägga i 2:an först och sedan i med ettans växel.
Användarvisningsbild
av niklas gson
låter som det e dags att byta koppling.. brukar vara det vanligaste då det e lättare att få in växlarna när bilen e i rullning :)
av LarsBd
Förmodligen är det inget fel på lådan utan det är något i eller vid kopplingen som inte fungerar som tänkt.
Kontrollera om backen går i utan minsta missljud där finns ingen synkronisering och frigör inte kopplingen riktigt kommer dreven att för mer eller mindre oljud.
Blir det oljud vid backtestet kan man helt glömma lådan och koncentrera sig på kopplingen samt stödlagret i vevaxeln.
Är det bara vid nerväxling till 1:an och samtidigt rullande bil som problemet finns är det förmodligen synkroniseringen till 1:an som är sliten och lådan måste då plockas isär för åtgärd om inte man kan lära sig att leva med felet.

[/quote] Är denna https://www.amazon.se/dp/B0[…]

Främre bussningar bakvagn V60?

Någon som köpt satsen, och har Art.nr?

Volvo 740 fördelare

Du kan ju till och med ha kvar fördelaren ist[…]

p-sim (mini sim) surf xc40

Bump! har du funderat på tex. Vimla eller[…]