Sida 1 av 1
B230 i 264 aut?
Postat: sön 17 aug 2008, 00:55
av Steffo B
Hej! Funderar på motorbyte, passar B230 direkt på BW55:an? Det är en 264-79.
Re: B230 i 264 aut?
Postat: sön 17 aug 2008, 01:26
av Hilmer
Nej det passar inte, det är en helt annan bultfördelning.
Om du byter motor måste du alltså även byta ut lådan, rekommenderar dig att skaffa en AW71 istället då denna har 4-steg (3steg+OD). Går bra att ta en nyare även om dessa inte har uttag för hastighetsmätarwire, det räcker nämligen att ta "struten" och drevet bak på lådan från BW55an och montera på AW71an.
Tänk dock på att det även finns en som heter AW71L, men dessa ser lite annorlunda ut under skalet och det går inte att byta "strut" på dessa.
Re: B230 i 264 aut?
Postat: sön 17 aug 2008, 02:17
av Steffo B
Tack Hilmer, men hade inte 240 den kombinationen? Eller var det B23 då?
Re: B230 i 264 aut?
Postat: sön 17 aug 2008, 08:45
av Hilmer
Vilken kombination menar du!?
B21/23+BW55 & B230+AW71 satt original, även sexorna hade ju dessa lådor men med en annan transmissionskåpa för att passa på dessa motorer. Möjligen går det att flytta över kåpan, det kan jag inte svara på just nu. Men då måste du ju ha tag på en annan låda med rätt kåpa som man kan plocka över, men då känns det ju mer rätt att hänga dit en 4-stegs som passar direkt när man ändå håller på.
Re: B230 i 264 aut?
Postat: sön 17 aug 2008, 12:24
av Steffo B
Hilmer skrev:Vilken kombination menar du!?
B21/23+BW55 & B230+AW71 satt original, även sexorna hade ju dessa lådor men med en annan transmissionskåpa för att passa på dessa motorer. Möjligen går det att flytta över kåpan, det kan jag inte svara på just nu. Men då måste du ju ha tag på en annan låda med rätt kåpa som man kan plocka över, men då känns det ju mer rätt att hänga dit en 4-stegs som passar direkt när man ändå håller på.
Jo jag menade kombinationen B230+BW55. Grejen är ju att min låda känns väldigt fräsch. Motorn är iofs också ganska bra så vitt jag märkt än så länge, men en Renault-motor i en Volvo smakar ju inte bra...
Re: B230 i 264 aut?
Postat: sön 17 aug 2008, 16:26
av Hilmer
Steffo B skrev:Jo jag menade kombinationen B230+BW55. Grejen är ju att min låda känns väldigt fräsch. Motorn är iofs också ganska bra så vitt jag märkt än så länge, men en Renault-motor i en Volvo smakar ju inte bra...
Peugot(Citroen)-Renault-Volvo är väl den rätta kombinationen...
Om sexan går bra och är i gott skick finner jag det otroligt korkat att byta ut den mot en sliten fyra och kludda med registreringsbesikning osv. Vore ju i så fall bättre att skaffa sig en 240 i sånna fall...
Men att återgå till din ursprungliga fråga, även om kombinationen B230+BW55 hade funnits så passar din låda ändå inte mot B230 då dom har olika bultfördelning i transmissionskåpan.
Re: B230 i 264 aut?
Postat: sön 17 aug 2008, 21:13
av Steffo B
Visst har du en poäng där Hilmer, kanske ska ge motorn en chans....men den har ju inte det bästa ryktet direkt och verkat inte vidare lättskruvad. Så småningom lär det väl bli svårt att hitta delar till den? Sedan är det ju bränsleförbrukningen samt att jag vill vara miljövänlig och montera lambdasond och katalysator också. Köpte 264 för de fina kromdetaljerna och alla trevliga finesser, den är ju långt mycket elegantare än en vanlig 244.
Re: B230 i 264 aut?
Postat: sön 17 aug 2008, 21:39
av Hilmer
Så länge man byter till en bra olja var 500:e mil så kan dom gå hur långt som helst, problemen och ryktet med dessa motorer är att folk tagit för givet att man kunnat behandla dessa som rödblockarna. Dessa tål kanske som bekant lite tuffare tag vad det gäller service osv men se det tål inte alls dessa PRV-sexorna...
Re: B230 i 264 aut?
Postat: tis 19 aug 2008, 22:22
av Dobermann
Sprängkåpan på BW55 är bultad och går att byta ut till en som suttit till en B23 tex
Re: B230 i 264 aut?
Postat: fre 22 aug 2008, 20:46
av Steffo B
Dobermann skrev:Sprängkåpan på BW55 är bultad och går att byta ut till en som suttit till en B23 tex
Perfekt! Tack! Då har jag en plan B om/när Renault-snurran säger upp sig!