Sida 1 av 1
Rykningar i B230F är uppdaterad igen*problemet löst*
Postat: mån 28 jul 2008, 16:11
av Rookkeer
Hjälper brollan med hans 240GL med en B230F motor årsmodell 1988 ej B
Och den har skumma rykningar när mna kör under 100 det händer i bland och dom känns markant har bytt alla tänddelar utom kablar.
Ärd et någon som vet vad detta beror på är hjärtligt tacksam för hjälp
Sorry att jag glömde årsmodellen
uppdatering ang felet
Hade åkt ca 2,5 mil och temperaturen var inte på hälften utan typ 1/3 och när jag närmar mig 3000varv så hoppar den mellan 500 och 1500 varv neråt.
Detta gäller alla växlar ska tetsa imorgon när den är kall om samma fel dycker upp kommer med en uppdatering
Tack till alla som hjälpt till med problemet med brollans volvo jag bytte sopparelä och termostst så gick den som en klocka igen
Tråden kan låsas
Re: Ryckningar i B230F
Postat: mån 28 jul 2008, 16:23
av Rådlös
Kan vara luftmassemätaren*. Jag hade så på min. Kolla på diagnosuttaget, om du har ett sådant. Annars är en enkel metod att koppla ur kablarna, ett kontaktdon, till luftmassemätaren. Jämför med hur bilen uppför sig då.
*För korrekturläsare: Jag vet att det heter antingen Luftmassemätare eller Luftmängdmätare, men inte vilken som är rätt benämning i detta sammanhanget. Båda enheterna har i slutändan samma funktion, d.v.s. att tala om för styrdatorn hur mycket luft som för tillfället kommer in i motorn. Rookkeer har inte heller angivit någon årsmodell, för att komplicera det lite till.

Re: Ryckningar i B230F
Postat: mån 28 jul 2008, 20:58
av Rookkeer
Rådlös skrev:Kan vara luftmassemätaren*. Jag hade så på min. Kolla på diagnosuttaget, om du har ett sådant. Annars är en enkel metod att koppla ur kablarna, ett kontaktdon, till luftmassemätaren. Jämför med hur bilen uppför sig då.
*För korrekturläsare: Jag vet att det heter antingen Luftmassemätare eller Luftmängdmätare, men inte vilken som är rätt benämning i detta sammanhanget. Båda enheterna har i slutändan samma funktion, d.v.s. att tala om för styrdatorn hur mycket luft som för tillfället kommer in i motorn. Rookkeer har inte heller angivit någon årsmodell, för att komplicera det lite till. 
Testade med en ny luftmassemätare (Den som sitter närmast luftburken) och det fungerade inte den rycker på samma sätt fort farande
Re: Rykningar i B230F är uppdaterad på felsökningen
Postat: tis 29 jul 2008, 11:58
av Sparkz
Efter 2,5 mil ska tempen vara uppe för länge sen, termostat som inte stänger, eller kass tempmätare?
Korrekturläsarens anm:
En mängdmätare mäter mängd mekaniskt, oftast genom att luften trycker på en fjäderbelastad skiva som är kopplad till en potentiometer. Satt t ex på gamla ET-motorer och Audi-dieseln i 850.
Massemätaren mäter massa genom att mäta luftens kyleffekt på en uppvärmd motståndstråd eller -film.
Massemätaren är mer exakt iom att den mäter massa, (antal molekyler) oavsett luftens täthet. Mängden syre i en liter luft kan variera beroende på tryck och temperatur.
Re: Rykningar i B230F är uppdaterad på felsökningen
Postat: tis 29 jul 2008, 16:37
av Rookkeer
Sparkz skrev:Efter 2,5 mil ska tempen vara uppe för länge sen, termostat som inte stänger, eller kass tempmätare?
Korrekturläsarens anm:
En mängdmätare mäter mängd mekaniskt, oftast genom att luften trycker på en fjäderbelastad skiva som är kopplad till en potentiometer. Satt t ex på gamla ET-motorer och Audi-dieseln i 850.
Massemätaren mäter massa genom att mäta luftens kyleffekt på en uppvärmd motståndstråd eller -film.
Massemätaren är mer exakt iom att den mäter massa, (antal molekyler) oavsett luftens täthet. Mängden syre i en liter luft kan variera beroende på tryck och temperatur.
Så du tror problemet ligger i att termostaten är bugg. jag fick rådet att använda inspruts rengörning
Re: Rykningar i B230F är uppdaterad på felsökningen
Postat: tis 29 jul 2008, 20:39
av Hilmer
Om termostaten inte öppnar som den ska gör ju att motorn aldrig kommer upp i drifttemp, detta märker ju tempgivaren till insprutningen av och kompenserar hela tiden för "kall" motor. Kan tyvärr inte gå in i detalj hur det fungerar men det kan väl vara en anledning till att bilen går lite konstigt, att den rycker däremot låter som om det finns fler faktorer som spelar in...
Re: Rykningar i B230F är uppdaterad på felsökningen
Postat: tis 29 jul 2008, 20:53
av Rookkeer
Hilmer skrev:Om termostaten inte öppnar som den ska gör ju att motorn aldrig kommer upp i drifttemp, detta märker ju tempgivaren till insprutningen av och kompenserar hela tiden för "kall" motor. Kan tyvärr inte gå in i detalj hur det fungerar men det kan väl vara en anledning till att bilen går lite konstigt, att den rycker däremot låter som om det finns fler faktorer som spelar in...
Jag förstår vad du menar med tempen ska byta bensin relät eller vad det heter får de vad som händer då
Re: Rykningar i B230F är uppdaterad på felsökningen
Postat: tis 29 jul 2008, 23:02
av Rookkeer
Detta har skett
1 bytte termostat vilket resulterade i att bilen låg och varavade mellan 1000 och 2000 varv
2 bytte soppa relä bilen går kanon bra i kvälls kylan, ett donk donk vid inbromsning och ett hastighets ökning vid inbromsning, hastighets ökningen slutade när jag bromsade.
Ska byta till ett nytt soppa filter i morgon men och så ska jag tetsa med det gamla relät och den jag har på nu.
Nu sticker värmen upp på drygt hälften efter typ 1 km knappt :)
Berättar mer om hur det går i morgon
Re: Rykningar i B230F är uppdaterad igen
Postat: ons 30 jul 2008, 09:27
av Sparkz
Nä, termostaten gör nog inte hela problemet, men det blir ju inte bättre...
Om jag fattar rätt har du ryckig gång och ojämn tomgång? Kollat tjuvluft?
Re: Rykningar i B230F är uppdaterad igen
Postat: ons 30 jul 2008, 10:36
av Rookkeer
Sparkz skrev:Nä, termostaten gör nog inte hela problemet, men det blir ju inte bättre...
Om jag fattar rätt har du ryckig gång och ojämn tomgång? Kollat tjuvluft?
Problemet är att den går kanon fint i motor men när den blivit varm så har har den börjat rycka vid 3000 varv
men jag kanske har löst det får se i kväll