Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1196382
Gammal tråd jag vet. Men tips.

Till min aq145b (b230) köpte jag brytarlöst från Kina aliexpress. Det kostade max 200 kr inkl frakt. Fungerar idealiskt. Passade perfekt i fördelaren. Använd en kort kort skruv bara så ni inte stör vikterna nere ifördelaren.

Efter byte av även tändkablar och till biltema torr högeffektspole samt bosch stift utan resistor och 1.1 mm gnistgap går motorn otroligt bra. Tändläge ca 38-40 på 4000 varv. Ställ den inte på tomgång det är svårt att få bra den vägen enligt min erfarenhet.
#1196507
Hubbe86: Kan du beskriva ditt kinasystem eller möjligen lägga in en länk? Det är så här att det finns en elektronikbyggsatsfirma, Welleman. Dom har sålt ett "elektroniskt tändsystem" i byggsats. Det har haft en prisbild på i runda tal 200 kr. Det är bara det att systemet var inte brytarlöst och det ersatte bara kondensatorn! Mer elektroniskt än så var det alltså inte.

Tråden är som sagt gammal. Mycket har hänt under tiden. 123 Ignition har sedan flera år funnits även till B21, B23 och B230-motorerna. Inte bara B18 och B20 som gällde när tråden var färsk. Fördelaren passar till både bil och båt och varhelst annars motorerna förekommer. Dom har t.o.m. numera en helt programmerbar fördelare för den som vill laborera med "egna tändkurvor" och andra finesser. Kolla länken till: http://www.123ignition.se/index.php
Det finns även ett flertal filmer på YouTube om 123 Ignition. Bl.a en man som monterar en programmerbar 123 Ignition i en äldre BMW. Han får trådlöst fram en bild som påminner lite om dom instrument som man kan få fram med OBD2-funktionen på dagens moderna bilar. Kanske inte all felsökning och felkoder etc. etc. Men ett antal mätarskalor som kanske talar om i fall något är i olag i en äldre BMW.
Det har också tillkommit en annan 123 Ignition-fördelare i programutbudet till ett speciellt bilfabrikat som kanske beskriver lite vad det handlar om i fråga om status, pålitlighet och kvalitet: Rolls Royce!

Ett tillägg: Länken till BMW'n med 123 Ignition:
#1196728
https://m.aliexpress.com/s/item/3272849 ... 570fyr8t3h

Det är en magnetring man sätter under rotorn och en sensor man sätter istället för brytarspetsarna.

Ställ tändning med biltema stroboskoplampa efter. Tändläge flyttade sig rejält när jag hade satt i den men det blir ju helt konstant där du ställer in den. Båtar kör man bara på höga varv så ställ tändningen på höga varv fullt utslag.

@Xc60pearl , Se om du kan få tag i en d&oum[…]

Beställde nya ok, slangar och glidbultar bak.[…]

Hjul låsmuttrar Amazon

Har ett värre problem med min gammelbil en p[…]

Löjliga priser XC70

Då har vi ytterligare ett exemplar för[…]