460 2.0 Liter, 1995 vägrar starta igen...
Postat: tor 10 jul 2008, 10:27
Hej!
Ny på forumet.
Läst en massa inlägg...
Ganska bra, särskilt tipset om jordpunkterna som antagligen inte kan upprepas tillräckligt ofta, antagligen har även jag ett jordproblem:
Bilen tvärvägra härom veckan efter att ha stått och vilat sig ett tre timmar efter sista körning, fick bogseras hem.
Drog i alla tänkbara anslutningar till tändningen för att lösa eventuella kontaktproblem.
Laddade batteriet eftersom det drogs ur, är nog ganska slitet... (Köpte bilen nyligen)
Tja, sen gick den igång, körde en vända, ok...
Vilade sig något dygn.
Ny tur, tre mil.
Vilade sig nån timme: Tvärvägrar igen. :!:
Ger mig på tändstiften: Ganska slitna men fin färg, justerar gapet, en del sand(?) i sätena runt stiften, tar bort det...
Ger mig på fördelardosan, en aning olja i dosan, har nog ingen betydelse, lätt sliten...
Testar gnista direkt på tändspolen: Ingen gnista !
Mäter tändlägsgivaren (?), ca 200 Ohm, ok, verkar även ge pulser vid mätning under startförsök.
Mäter alla anslutningar till tändspolen mot jord
*** Tändningen avslagen ***
Anslutning -- Resistans( Ohm)
Brun -- 2
Röd/Grå -- 4
Violett/Grå -- 200 (Antar att detta är tändningslägesgivaren)
Svart -- Ej mätt
*** Tändning Påslagen ***
Anslutning -- Spänning(Volt)
Brun -- 0
Röd/Grå -- 0
Violett/Grå -- 0 ( Ger utslag vid startförsök, nån volt kanske, svårt med digitalinstrument...)
Svart -- 2 (Indikerar jordfel??)
Tja, vad ska detta betyda?
- Ska det inte finnas 12 volt nånstans på tändspolen??
- Var är den förbaskade styrenheten nånstans på 2L motorn??
Haynes är ju en enda röra av tändsystemvarianter som inte hänger ihop, i huvudsak såna som inte behandlar 2L...
- Om ström till tändspolen ska komma direkt från tändnyckel, så är det kanske det som är felet??
- Jordefelen ja.... Jordpunkter, jordpunkter, suck...
- Angående burken som sitter framför tändspolen (se bild) finns inte på Haynes....
- Nu skiter jag i det här och sticker till kusten utan bil....

Ny på forumet.
Läst en massa inlägg...
Ganska bra, särskilt tipset om jordpunkterna som antagligen inte kan upprepas tillräckligt ofta, antagligen har även jag ett jordproblem:
Bilen tvärvägra härom veckan efter att ha stått och vilat sig ett tre timmar efter sista körning, fick bogseras hem.
Drog i alla tänkbara anslutningar till tändningen för att lösa eventuella kontaktproblem.
Laddade batteriet eftersom det drogs ur, är nog ganska slitet... (Köpte bilen nyligen)
Tja, sen gick den igång, körde en vända, ok...
Vilade sig något dygn.
Ny tur, tre mil.
Vilade sig nån timme: Tvärvägrar igen. :!:
Ger mig på tändstiften: Ganska slitna men fin färg, justerar gapet, en del sand(?) i sätena runt stiften, tar bort det...
Ger mig på fördelardosan, en aning olja i dosan, har nog ingen betydelse, lätt sliten...
Testar gnista direkt på tändspolen: Ingen gnista !
Mäter tändlägsgivaren (?), ca 200 Ohm, ok, verkar även ge pulser vid mätning under startförsök.
Mäter alla anslutningar till tändspolen mot jord
*** Tändningen avslagen ***
Anslutning -- Resistans( Ohm)
Brun -- 2
Röd/Grå -- 4
Violett/Grå -- 200 (Antar att detta är tändningslägesgivaren)
Svart -- Ej mätt
*** Tändning Påslagen ***
Anslutning -- Spänning(Volt)
Brun -- 0
Röd/Grå -- 0
Violett/Grå -- 0 ( Ger utslag vid startförsök, nån volt kanske, svårt med digitalinstrument...)
Svart -- 2 (Indikerar jordfel??)
Tja, vad ska detta betyda?
- Ska det inte finnas 12 volt nånstans på tändspolen??
- Var är den förbaskade styrenheten nånstans på 2L motorn??
Haynes är ju en enda röra av tändsystemvarianter som inte hänger ihop, i huvudsak såna som inte behandlar 2L...
- Om ström till tändspolen ska komma direkt från tändnyckel, så är det kanske det som är felet??
- Jordefelen ja.... Jordpunkter, jordpunkter, suck...
- Angående burken som sitter framför tändspolen (se bild) finns inte på Haynes....
- Nu skiter jag i det här och sticker till kusten utan bil....
