Sida 1 av 1

245 -88 B230F Ingen gnista!

Postat: lör 21 jun 2008, 19:26
av OlofW
Hej

Min 245 -88 med B230F 39 000 mil har somnat.

Jag körde och då känner jag att den tappar kraft någon sekund och går sedan bra en halvminut och sedan tappar den all kraft igen och sedan dess helt död.

Eftersom jag haft problem med "det vita bränslereläet" bytte jag det.

Då det inte hjälper kollar jag gnista och ser att den är helt död. Eftersom den tvärdog utan hackande eller tidigare problem misstänker jag elektroniskt fel. Jag byter tändmodul/slutsteg (biltema) .... det hjälper inte.

Jag har mätt mellan 2 och 4 på tändmodulen och där är spänning. Mellan 5 och jord kan jag se att spänningen är ojämn om startmotorn går men mitt universalinstrument visar ingen pulserande spänning utan är orolig i början för att sedan stabilisera sig. Jag tror inte att instrumentet hinner med.

Jag har spänning till tändspolen och resistansen i primär och sekundär kretsen stämmer hyffsat med Haynes värden.

Diagnosuttaget/kontrolldosan funkar bra på läge 2 bränslesystem och indikerar inga fel MEN på läge 6 Tänsystem är den helt död och inget lyser. Detta tycker jag är konstigt.

Någon här som har koll på detta?

Re: 245 -88 B230F Ingen gnista!

Postat: mån 23 jun 2008, 08:31
av Skipper
Jag hade heller ingen gnista se tråden 240 startar inte, fick tipps att byta tändlägesindikatorn. Nu går min som en klocka igen.

Re: 245 -88 B230F Ingen gnista!

Postat: mån 23 jun 2008, 09:15
av Sparkz
låter som styrenheten inte får ström då. Kollat säkringen på vänster innerskärm?

Re: 245 -88 B230F Ingen gnista!

Postat: fre 27 jun 2008, 10:34
av Claes74
Sparkz skrev:låter som styrenheten inte får ström då. Kollat säkringen på vänster innerskärm?
eller det lilla kol stiftet som sitter mitt i fördelaren?

Re: 245 -88 B230F Ingen gnista!

Postat: sön 29 mar 2009, 20:09
av Stan
Har du kollat kamremmen så inte den gått av? Råkade ut för ung samma problem, bilen bara dog när jag var ute och körde..fick ingen gnista. Visade sig att "kuggarna" på remmen gått av.
Lyft av fördelarlocket, be någon köra runt startmotorn, om rotorn inte rör sig så har remmen gått...