- mån 26 maj 2008, 12:17
#195194
Har en gammel 460 -92'a med 25 tusen kilometer på mätaren som jag
funderar på att prova att E85 konvertera. Motorn ifråga är B18EP vill
jag minnas, alltså den franska oäktingen som letat sig ned här, funkar hur fint som helst dock. Insprutningen är mekaniskt alt. elektriskt, har inte koll på detta just nu, det är m.a.o. ingen förgasarmotor.
Vad jag förstår så behöver man öka flödet av bränsle in i motorn p.g.a. det lägre energiinnehållet och det vanligaste sättet att göra detta verkar vara att öka bränsletrycket. Men ingen regel utan undantag säkert. Ställbara BTR'er finns ju för att få tag på för runt 600 SEK har jag sett.
Vad behöver jag göra för just den här motorn egentligen?
Ställa trycket? Vad ska trycket vara? Något mer man bör tänka på som t.ex. nya tändstift, byta bränslefilter osv? Antar att den inte är helt lätt att spika sönder med tanke på att det inte är en turbomotor.
Någon som kan det här?
Tackar för svar!
funderar på att prova att E85 konvertera. Motorn ifråga är B18EP vill
jag minnas, alltså den franska oäktingen som letat sig ned här, funkar hur fint som helst dock. Insprutningen är mekaniskt alt. elektriskt, har inte koll på detta just nu, det är m.a.o. ingen förgasarmotor.
Vad jag förstår så behöver man öka flödet av bränsle in i motorn p.g.a. det lägre energiinnehållet och det vanligaste sättet att göra detta verkar vara att öka bränsletrycket. Men ingen regel utan undantag säkert. Ställbara BTR'er finns ju för att få tag på för runt 600 SEK har jag sett.
Vad behöver jag göra för just den här motorn egentligen?
Ställa trycket? Vad ska trycket vara? Något mer man bör tänka på som t.ex. nya tändstift, byta bränslefilter osv? Antar att den inte är helt lätt att spika sönder med tanke på att det inte är en turbomotor.
Någon som kan det här?
Tackar för svar!