Sida 1 av 2

reservhjulsbaljorna på 244gl -81 ?

Postat: tor 15 maj 2008, 15:22
av Ståhl
Är reservhjulsbaljorna på 244 gl -81 bärande?
Kan man inte ta bort dom å svetsa dit rak plåt istället?

Re: reservhjulsbaljorna på 244gl -81 ?

Postat: tor 15 maj 2008, 18:27
av Hilmer
Om det är drag monterat så måste baljorna finnas och vara okej i skick, lite annorlunda i dom fallen som inte drag finnes. Sådana är reglerna iaf, även om man kan tycka det är lite konstigt...

Re: reservhjulsbaljorna på 244gl -81 ?

Postat: tor 15 maj 2008, 18:54
av Ståhl
Hilmer skrev:Om det är drag monterat så måste baljorna finnas och vara okej i skick, lite annorlunda i dom fallen som inte drag finnes. Sådana är reglerna iaf, även om man kan tycka det är lite konstigt...
Okej..

Är det någon som vet varför det måste finnas baljor om det finns drag? :|

Re: reservhjulsbaljorna på 244gl -81 ?

Postat: tor 15 maj 2008, 19:04
av Hilmer
Ståhl skrev:
Hilmer skrev:Om det är drag monterat så måste baljorna finnas och vara okej i skick, lite annorlunda i dom fallen som inte drag finnes. Sådana är reglerna iaf, även om man kan tycka det är lite konstigt...
Okej..

Är det någon som vet varför det måste finnas baljor om det finns drag? :|
Det är ju för att baljorna är en del av den bärande konstruktionen.
Och med drag monterat är det väl för att förhindra vridningar osv i chassit som de kollar rosten lite mer noga.

Re: reservhjulsbaljorna på 244gl -81 ?

Postat: fre 16 maj 2008, 00:38
av Ståhl
Hilmer skrev:
Ståhl skrev:
Hilmer skrev:Om det är drag monterat så måste baljorna finnas och vara okej i skick, lite annorlunda i dom fallen som inte drag finnes. Sådana är reglerna iaf, även om man kan tycka det är lite konstigt...
Okej..

Är det någon som vet varför det måste finnas baljor om det finns drag? :|
Det är ju för att baljorna är en del av den bärande konstruktionen.
Och med drag monterat är det väl för att förhindra vridningar osv i chassit som de kollar rosten lite mer noga.
Okej.. Men det lär väll gå att göra en rak plåtbit bärande också?

Re: reservhjulsbaljorna på 244gl -81 ?

Postat: fre 16 maj 2008, 23:01
av Hilmer
Nja, det är ju stor skillnad i hållfastighet och bärkraft i en rak eller en formpressad plåt.
Men som sagt det är inte jag som kommit på dessa regler så det bästa är ju att ringa och fråga din station om vilken syn dom har på det hela.

Re: reservhjulsbaljorna på 244gl -81 ?

Postat: lör 17 maj 2008, 01:20
av Ståhl
Hilmer skrev:Nja, det är ju stor skillnad i hållfastighet och bärkraft i en rak eller en formpressad plåt.
Men som sagt det är inte jag som kommit på dessa regler så det bästa är ju att ringa och fråga din station om vilken syn dom har på det hela.
hmm okej..
Ja de vore ju inte en dum idé :)

Re: reservhjulsbaljorna på 244gl -81 ?

Postat: sön 08 jun 2008, 10:37
av *pettson*
Ståhl skrev:
Hilmer skrev:Nja, det är ju stor skillnad i hållfastighet och bärkraft i en rak eller en formpressad plåt.
Men som sagt det är inte jag som kommit på dessa regler så det bästa är ju att ringa och fråga din station om vilken syn dom har på det hela.
hmm okej..
Ja de vore ju inte en dum idé :)
Sent skrivet men,,, NEJ baljorna är INTE bärande på 240 endast 140. Skillnaden är i balkarna innanför baljorna på bilarna.
Du får utan knussel skära av baljorna och ersätta med plåt. Ett tips är att använda lite tjockare plåt om du inte vill ha bucklor i den när du sen kanske ställer eller lastar nåt på botten. 240GT om du tänker på den har inte några riktiga baljor kvar..

Re: reservhjulsbaljorna på 244gl -81 ?

Postat: sön 08 jun 2008, 11:37
av Hilmer
*pettson* skrev: Sent skrivet men,,, NEJ baljorna är INTE bärande på 240 endast 140. Skillnaden är i balkarna innanför baljorna på bilarna.
Du får utan knussel skära av baljorna och ersätta med plåt. Ett tips är att använda lite tjockare plåt om du inte vill ha bucklor i den när du sen kanske ställer eller lastar nåt på botten. 240GT om du tänker på den har inte några riktiga baljor kvar..
Detta är sant, men... bilprovningen hade ju länge (kanske fortfarande!?) en lite annorlunda inställning till dessa baljor. Om drag var monterat skulle även baljorna vara helt ok, annars blev det anmärkning direkt. Men som sagt, vet inte hur kinkiga dom är på detta idag.
GT hade väl en annan typ av drag vill jag minnas, just för att dessa inte hade baljor.

Re: reservhjulsbaljorna på 244gl -81 ?

Postat: sön 08 jun 2008, 23:37
av Hemulen
Borde bli starkt och bra att miga dit 1,5 till 2mm plåt, riktiga strängar inte små loppor. :D