Sida 1 av 1

440 -94 krånglande "instrumentering"

Postat: ons 23 apr 2008, 07:50
av Bj_
hej alla glada. efter lång tid utan fel på 440:n så är det äntligen dags. Har tidigare haft samma problem som många gånger tidigare tagits upp här på forumet med underlig färddator.
fungerade ibland, ibland inte. tänkte att det var glapp i kontakterna bak på instrumenteringen så jag skruvade loss den, tog loss kontaktstyckena och satte tillbaka de.skruvade fast instrumenteringen och då funkade inget...eller snarare lite för mycket.färddatorn funkar inte, båda blinkerslamporna lyser men slocknar i takt med blinkersen när man blinkar, båda dimljuslamporna lyser och varvräknaren "dippar" när man blinkar. det ända som fungerar klockrent är hastighetsmätaren :P någon som har några tips? kan det vara lödningar, har jag jordfel eller ska jag byta instrumenteringen direkt?
tack för hjälp :roll:

Re: 440 -94 krånglande "instrumentering"

Postat: ons 23 apr 2008, 13:00
av igelkottar
Nu är jag ganska kass på 400, men det låter som jord/kabelfel
eftersom den ändrade karaktär när du var där. Så jag hade nog
skruvat bort den igen och kollat igenom noga mot ett schema
och även mätt med multimeter så att jord och spänning ät rätt.

Re: 440 -94 krånglande "instrumentering"

Postat: ons 23 apr 2008, 19:52
av vetten
Oftast är det fel i just kontakten som du redan kollat en del på men lika vanligt är det att man får dela mätaren på baksidan för att komma åt lödningarna som kan vara kass, testa att löda om alla punkter men var försiktig så att du inte skadar den tunna folien som allt sitter på, det kan ju också vara så att kontakterna är ärgade inuti där du inte kan se utan att pilla ur alla stift men det är nog överkurs :mrgreen:

Re: 440 -94 krånglande "instrumentering"

Postat: tor 24 apr 2008, 08:21
av Lelle
Hej,

Testa att spruta i 5-56 (CRC) i kontakten o tryck i o dra ur den ett par ggr. Har även varit med om en panel med dåliga lödningar, felet märktes vid stora temeraturskillnader.
Så jag håller med föregående, testa löd om!

Lelle