Sida 1 av 1

Tändproblem Volvo 245 GLT-87

Postat: fre 04 apr 2008, 13:07
av Olli
Hej!

Har någon ett tips? Min 245:a med B230E motor stannade tvärt och vägrar tända igen, har bytt tändmodul(biltema)
tändspole och kollat kablar, har spänning till spolen men har ingen gnista.

Tacksam för alla tips.

MVH Olle

Re: Tändproblem Volvo 245 GLT-87

Postat: fre 04 apr 2008, 13:14
av igelkottar
Har du kollat Impulsgivaren?
På sprängkåpan sitter den om du har en sådan.

Följ kabeln upp, så finner du ett kontaktstycke. Detta särar du och mäter
resistansen mellan stift 1 & 2 (peta tillbaka gummidamasken på kontakten
mot kabelstammen, så ser du stiftens nummer).
Resistansen på den tidiga modellen = 240 ohm (kall)
Resistansen på den sena modellen = 170 ohm (kall)

Mät även växelspänningen (AC volt) mellan stiften då du kör på starten.
Spänning = 0,5 volt (500 mV.)

Re: Tändproblem Volvo 245 GLT-87

Postat: fre 04 apr 2008, 14:32
av Olli
igelkottar skrev:Har du kollat Impulsgivaren?
På sprängkåpan sitter den om du har en sådan.

Följ kabeln upp, så finner du ett kontaktstycke. Detta särar du och mäter
resistansen mellan stift 1 & 2 (peta tillbaka gummidamasken på kontakten
mot kabelstammen, så ser du stiftens nummer).
Resistansen på den tidiga modellen = 240 ohm (kall)
Resistansen på den sena modellen = 170 ohm (kall)

Mät även växelspänningen (AC volt) mellan stiften då du kör på starten.
Spänning = 0,5 volt (500 mV.)

Tack för tipset, kollar i kväll.

MVH Olle

Re: Tändproblem Volvo 245 GLT-87

Postat: lör 05 apr 2008, 08:41
av Hilmer
Olli skrev:
igelkottar skrev:Har du kollat Impulsgivaren?
På sprängkåpan sitter den om du har en sådan.

Följ kabeln upp, så finner du ett kontaktstycke. Detta särar du och mäter
resistansen mellan stift 1 & 2 (peta tillbaka gummidamasken på kontakten
mot kabelstammen, så ser du stiftens nummer).
Resistansen på den tidiga modellen = 240 ohm (kall)
Resistansen på den sena modellen = 170 ohm (kall)

Mät även växelspänningen (AC volt) mellan stiften då du kör på starten.
Spänning = 0,5 volt (500 mV.)

Tack för tipset, kollar i kväll.

MVH Olle

Du skriver att det är en B230E och då är det inget av ovanstående som stämmer. Däremot är det en ypperlig beskrivning på B230F 89- (LH2.4).
Mitt tips är att först och främst kolla över alla jordpunkter på och kring motor och dess komponenter, kolla också kablaget mellan tändmodul och fördelare, lätt att dessa ligger an och blir varma med kabelbrott som följd.

Här finner du elschema, inte så dumt att ha tillhands:
http://forum.skanetraffen.com/viewtopic.php?t=2487

Re: Tändproblem Volvo 245 GLT-87

Postat: lör 05 apr 2008, 11:32
av igelkottar
Ja du har rätt Hilmer, det var fel beskrivning :oops: eftersom det är till
Svänghjulsgivare och från -88B och LH2.4

PS! Tack för tipset om scheman :D

För att mäta hallgivaren som jag skulle ha kopierat in så gör så här.

Peta tillbaka gummidamasken bakom kontakten (mot kabeln).
Koppla ur tändkabeln från tändspolen.
Vrid på tändningen till läge 2 (körläge).
Mät spänningen (volt) mellan stiftet i mitten och jord.
Vrid runt motorn med handkraft (plocka ur tändstiften så går det lättare)
samtidigt som du håller koll på voltmätaren.
Den skall pendla mellan (låg) ca 0 till 0,7 volt & (hög) ca 1,8 till 5 volt.

Kontakten måste sitta i hallgivaren då du mäter.

Ursäkta igen för fel text som jag kopierade. :oops:

Re: Tändproblem Volvo 245 GLT-87

Postat: lör 05 apr 2008, 18:03
av Hilmer
igelkottar skrev:Ja du har rätt Hilmer, det var fel beskrivning :oops: eftersom det är till
Svänghjulsgivare och från -88B och LH2.4
Generellt säger man 88B och framåt då det förekommer redan på dessa, men det är dessvärre inte alla som är utrustade med LH2.4 utan vissa får nöja sig med LH2.2
Därför är det lättare att säga 89- för då är det ALLA som har LH2.4 :wink:

Re: Tändproblem Volvo 245 GLT-87

Postat: tor 10 apr 2008, 08:31
av Olli
igelkottar skrev:Ja du har rätt Hilmer, det var fel beskrivning :oops: eftersom det är till
Svänghjulsgivare och från -88B och LH2.4

PS! Tack för tipset om scheman :D

För att mäta hallgivaren som jag skulle ha kopierat in så gör så här.

Peta tillbaka gummidamasken bakom kontakten (mot kabeln).
Koppla ur tändkabeln från tändspolen.
Vrid på tändningen till läge 2 (körläge).
Mät spänningen (volt) mellan stiftet i mitten och jord.
Vrid runt motorn med handkraft (plocka ur tändstiften så går det lättare)
samtidigt som du håller koll på voltmätaren.
Den skall pendla mellan (låg) ca 0 till 0,7 volt & (hög) ca 1,8 till 5 volt.

Kontakten måste sitta i hallgivaren då du mäter.

Ursäkta igen för fel text som jag kopierade. :oops:

Tack för nya tips och elschemat, fick också tipset att kamremmen kan ha gått av, så jag kollar vidare.

MVH Olle