Sida 1 av 1

Moterhaveri B21et (A kam) Fixat!

Postat: lör 15 mar 2008, 19:11
av spaz
Hej

Min kam rem gick precis i sönder.
Inga problem tänkte jag det är ju en b21et den klarar ju sig. (urgröpta kolvar)
Men vad jag hade fel, bytade remem och skulle starta men nej.
Så nu kommer min fråga. Kan jag ha krökt ventilerna för att jag har A kam? (11,5mm istället för 9,5 om jag minns rätt)
Har kollat att allt var nollat innan jag satte ihopa det. (har bytat på flera b21/23or utan problem)
Snälla säg att det inte är ventilerna!

grrr varför bytade jag den inte innan!!!

Felet låg i tänningen. jädra biltema.

Re: Moterhaveri B21et (A kam)

Postat: lör 15 mar 2008, 22:07
av Sparkz
Kolla ventilspel är väl lättast, är det stort nånstans har du en krokig ventil. Även om kolvarna är urgröpta är det bara på mitten. Ventilerna träffar nog kanten runt...

Re: Moterhaveri B21et (A kam) Fixat!

Postat: lör 05 apr 2008, 09:09
av Hilmer
Bara vill flika in att ventilerna går fritt på alla rödblockare förutom B230K, dessa har sitt förbränningsrum i kolvarna och toppen ser således lite annorlunda ut.
Men som sagt, så länge det handlar om volvooriginal topp och kam så går det fritt.
Man kommer givetvis i ett annat läge om man monterar en eftermarknadskam med ännu högre lyft eller monterar en brutalt planad topp.