Ljummen motor vägrar starta. Annars pigg o glad.
Postat: lör 15 mar 2008, 17:12
Soppapumpen går igång när jag trycker på reläankaret. Startgas har ingen effekt. Får avgasknallar. Allt pekar på att soppa finns. 445 GL -92 B18FP.
Vägra-starta-läge (VSL) gäller mellan 4 och 15 minuter efter kallstart. Inte före, inte efter. Man kommer dit genom att antingen stanna själv för att t.ex. köpa frukostbullar, eller genom att släppa gasen för att växla ner i t.ex. rondell. Då stannar motorn. Således använder jag handbroms och håller fullgas vid denna operation. OK för mig, men familjen tycker det är jobbigt (?). Men om man bara klarar 15-minutersgränsen så går den som en klocka.
Vid VSL kan man köra i evighet på startmotorn (jag har alltid extra batteri med) den tar inte. Utom precis när jag slutar kirra. Då kommer "pluff-pluff" ett par eftertändningar. Det är bara att sitta fint i en kvart tills motorn kallnat, då startar den igen. Just då och just i 4-25-intervallet kan man uppleva ojämn och ryckig gång.
Vad händer just i detta tidsintervall. Fukt kan avdunsta, och ja - problemet är störst efter att bilen stått stilla i regn flera dagar. Vid torrt väder och dagligt bruk går det hyfsat. Men framför allt håller ju motorn på att bli varm. Så någon givare (vilken?) eller grej som givaren styr (vad?) klarar inte omställningen från kall till varm motor. Ni som begriper givare: Vad skall jag mäta eller byta?
Vägra-starta-läge (VSL) gäller mellan 4 och 15 minuter efter kallstart. Inte före, inte efter. Man kommer dit genom att antingen stanna själv för att t.ex. köpa frukostbullar, eller genom att släppa gasen för att växla ner i t.ex. rondell. Då stannar motorn. Således använder jag handbroms och håller fullgas vid denna operation. OK för mig, men familjen tycker det är jobbigt (?). Men om man bara klarar 15-minutersgränsen så går den som en klocka.
Vid VSL kan man köra i evighet på startmotorn (jag har alltid extra batteri med) den tar inte. Utom precis när jag slutar kirra. Då kommer "pluff-pluff" ett par eftertändningar. Det är bara att sitta fint i en kvart tills motorn kallnat, då startar den igen. Just då och just i 4-25-intervallet kan man uppleva ojämn och ryckig gång.
Vad händer just i detta tidsintervall. Fukt kan avdunsta, och ja - problemet är störst efter att bilen stått stilla i regn flera dagar. Vid torrt väder och dagligt bruk går det hyfsat. Men framför allt håller ju motorn på att bli varm. Så någon givare (vilken?) eller grej som givaren styr (vad?) klarar inte omställningen från kall till varm motor. Ni som begriper givare: Vad skall jag mäta eller byta?