Sida 1 av 1

Spindelled

Postat: mån 11 jul 2005, 10:42
av pingU
Hej.. Jag undrar om man byter spindelled på en 240 likadant som man byter på en 740?

Postat: mån 11 jul 2005, 13:00
av Sparkz
Nja, inte riktigt men det är inte svårare. Man får ta loss en platta i botten på fjäderbenet, sitter med 4st. M8.

Postat: mån 11 jul 2005, 14:15
av pingU
Jaha, och det är det enda som skiljer? Kan inte så mycket om bilar ännu då jag precis fyllt arton och fått körkort för ca 3 veckor sedan.

Postat: tis 12 jul 2005, 10:44
av Sparkz
På 740 sitter den "uppochner", kulskålen i benet och kulan i länkarmen. På de flesta andra bilar är det tvärt om. Men det är inte någon större skillnad på jobbet. Släpp tangentbordet och gå ut och titta på bilen, 3 skruv i länkarmen och 4 i fjäderbenet.
Sen kan ju skruvar vara fastrostade, men det får man alltid räkna med.

Postat: ons 13 jul 2005, 10:25
av pingU
Jag har kollat i min Haynes verkstadshandbok men har inte hittat något om spindelleder. Det stod inget om det i registret. Så nu undrar jag om spindelled har ett annat namn utöver just spindelled?

Postat: tis 03 apr 2007, 17:45
av Rauski
pingU skrev:Jag har kollat i min Haynes verkstadshandbok men har inte hittat något om spindelleder. Det stod inget om det i registret. Så nu undrar jag om spindelled har ett annat namn utöver just spindelled?
i Haynes kallar de det för kulled

Postat: ons 04 apr 2007, 08:33
av Caffis
Han börjar well att koma till åren... gammalt namn Peände =styrled Spindeled =kulled Varför man bytte namn på lite olika pinaler vet jag ej men jag vet att det fins en lista någonstans man kan kolla ( leta på nätet) Men som Sparkz säger det är inte svårt, skruvarna som sitter i benet brukar släppa lätt, Som jag Tjatat om förut tängk på Säkerheten ,palla upp bilen stadigt på pallbock Se till att du drar skruvarna så att du får rätt förspännig på dom sen.

Postat: tor 05 apr 2007, 20:37
av Sparkz
P-ände antar jag är en förkortning för parallellstagsände, från tiden med snäckväxel...