Sida 1 av 1
motor 230e krävs 98okt. blyfri
Postat: ons 27 feb 2008, 19:46
av mrmagoo1
hej!
har en volvo 245-88 års modell utan katalysator motorn är en b230e där det står i handboken att den måste köras på minst 98 blyfri gäller det även idag någon som vet?
mvh mrmagoo
Re: motor 230e krävs 98okt. blyfri
Postat: ons 27 feb 2008, 20:26
av camaro69
Nej o nej, det behöver den ej.
95 oktan duger bra.
Re: motor 230e krävs 98okt. blyfri
Postat: ons 22 okt 2008, 01:53
av front_one
KÖR PÅ 95 .. eller om du vill blandar du i 30% etanol med
Re: motor 230e krävs 98okt. blyfri
Postat: ons 22 okt 2008, 21:06
av Hilmer
Det går bra att köra på 95oktan, men låt bli E85 för det trasslar till det en hel del när det gäller k-jet.
Re: motor 230e krävs 98okt. blyfri
Postat: tor 23 okt 2008, 07:00
av anp
Hilmer skrev:Det går bra att köra på 95oktan, men låt bli E85 för det trasslar till det en hel del när det gäller k-jet.
På vilket vis då?
Jag kör min B21E på 50/50 helt problemfritt, kallstarter undantagna.
Re: motor 230e krävs 98okt. blyfri
Postat: tor 23 okt 2008, 21:22
av Hilmer
anp skrev:Hilmer skrev:Det går bra att köra på 95oktan, men låt bli E85 för det trasslar till det en hel del när det gäller k-jet.
På vilket vis då?
Jag kör min B21E på 50/50 helt problemfritt, kallstarter undantagna.
Uttryckte mig kanske lite otydligt, men det jag syftade på var att det krävs lite mer mek om man ska konvertera när det gäller k-jet jämfört med ett modernare sprut. För hög inblandning utav E85 utan att justera är inte heller det nåt vidare i mina ögon. Ska man engagera sig i E85 så ska det vara konvertering, bara massa kludd annars och hålla på att blanda utan att man sparar nånting på det.
Men det är
min åsikt baserat på
mina erfarenhet av E85.
Re: motor 230e krävs 98okt. blyfri
Postat: fre 24 okt 2008, 06:59
av anp
Hilmer skrev:anp skrev:Hilmer skrev:Det går bra att köra på 95oktan, men låt bli E85 för det trasslar till det en hel del när det gäller k-jet.
På vilket vis då?
Jag kör min B21E på 50/50 helt problemfritt, kallstarter undantagna.
Uttryckte mig kanske lite otydligt, men det jag syftade på var att det krävs lite mer mek om man ska konvertera när det gäller k-jet jämfört med ett modernare sprut. För hög inblandning utav E85 utan att justera är inte heller det nåt vidare i mina ögon. Ska man engagera sig i E85 så ska det vara konvertering, bara massa kludd annars och hålla på att blanda utan att man sparar nånting på det.
Men det är min åsikt baserat på mina erfarenhet av E85.
Ja talar vi konvertering för 100% körning på E85 då håller jag med dig, tyvärr uppfattade jag dig som att E85 inte alls var gångbart i ett k-jetsystem.
Testade att konvertera en k-jet motor en gång, och antingen startade den lätt och gick dåligt. Eller så startade den knappt och gick mycket bra efter varmkörning.
Generellt sett så vill jag nog tro att man sparar en del pengar på att låginblanda E85 i bensinen i en okonverterad motor.
Min B21E går som sagt som vanligt på 50/50 blandning, och drar inte mer bränsle vad jag märkt.