Sida 1 av 2
tips rostlagning!
Postat: tis 26 feb 2008, 11:30
av robinmoppe
hallå!
besiktade min volvo 244 gl-81 för ett tag sen å det var lite rost som behövde lagas, i reservhjulsbaljorna å golvet fram,vid förarsidan.
undrar om man borde demontera bensintanken när man är å svetsar vid baljorna?
funderar även på att kapa bort baljorna å ersätta med vanlig rak plåt,går det få igenom bilen vid besiktningen då med dragkroken?
annars är det väll bara att plocka dän dragkroken å rulla in på besiktningen å regga om den utan drag? :|
Re: tips rostlagning!
Postat: tis 26 feb 2008, 12:32
av Tomas88
Tror inte det skall behövas om det närmaste du kommer svetsa är reservhjulsbaljorna. Det gjorde i alla fall inte jag när jag rostlagade upp min 240-83 som jag köpt för en tusenlapp, (ganska mycket rost) och jag svetsade och körde med vinkelslip i både baljorna och hjulhusen.
Men det kanske är farligare än jag tror.
Sitter föressten dragkroken fäst i baljorna på nåt vis? Men det kan ju ändå vara bra att ha baljorna för reservhjul, varningstriangel mm.
Re: tips rostlagning!
Postat: tis 26 feb 2008, 12:38
av robinmoppe
baljorna kan jag nog klara mig utan, men har hört att en del besiktningsmän kan ha andra synpunkter på det :lol:
baljorna är så rostiga så det vore smidigas å framförallt billigast för mig att bara kapa bort dom å lägga en plåt istället.
Re: tips rostlagning!
Postat: tis 26 feb 2008, 12:42
av Tomas88
Jo de är klart att om de är så rostiga så är ju din metod smidigast. Vet ej vad bilprovningen säger. På min så var en av baljorna redan utbytta så de verkar som att man kan köpa nya och svetsa dit, men de är troligen ganska dyra. Men det skadar ju inte att kolla upp.
Re: tips rostlagning!
Postat: tis 26 feb 2008, 16:48
av igelkottar
När jag hade 240 så svetsade jag dit rak plåt isället för baljorna, inga problem med
BS då i alla fall.
Re: tips rostlagning!
Postat: tis 26 feb 2008, 21:17
av Fluffen
Det flesta bildelsfirmor har eller kan få fram ekonomiplåt.
Ett litet tips när du svetsar rost är att slipa RIKTIGT rent innan du svetsar, fuskar du med det kommer det synas på resultatet, fast det kanske du redan vet. :D
Bränsletanken behöver du inte ta bort tycker jag, inget kan hända om den inte läcker.
Re: tips rostlagning!
Postat: ons 27 feb 2008, 07:49
av robinmoppe
ok tack för snabba å bra svar! :D
Re: tips rostlagning!
Postat: ons 27 feb 2008, 09:47
av *pettson*
robinmoppe skrev:baljorna kan jag nog klara mig utan, men har hört att en del besiktningsmän kan ha andra synpunkter på det :lol:
baljorna är så rostiga så det vore smidigas å framförallt billigast för mig att bara kapa bort dom å lägga en plåt istället.
Jodå det finns besiktningsmän som har annan åsikt. Men har dom det så be dom hålla isär 140 och 240.. Volvo 140 med drag så är baljorna med i den bärande delen för draget. På 240 är dom inte med. Min 240 klagade dom på trots att botten bestod av 1,5mm plåt (eget val då en 0,7 plåt bucklas så enkelt om man lägger nåt i den lilla baljan som bli kvar.)När han gnällt färdigt så bad jag besiktningsmannen mycket artigt att uppdatera sej i sin litteratur. Han gick (kors i taket) och tittade i sin litteratur och voila... han hade tvärfel. Så det var inga som helst trassel sen. Och inga trassel alla följande år trots att det var olika besiktningsmän.
Re: tips rostlagning!
Postat: ons 27 feb 2008, 18:24
av Sparkz
331:- på Mekonomen för en balja är väl inte så farligt heller...
Re: tips rostlagning!
Postat: ons 27 feb 2008, 19:36
av robinmoppe
Sparkz skrev:331:- på Mekonomen för en balja är väl inte så farligt heller...
låter välldigt farligt :mrgreen: har bara studiebidraget att leva på, så 2st baljor + rostskydd skulle göra mig välldigt fattig :)