Var skall jag börja felsöka och vad skall jag mäta
Postat: sön 03 jul 2005, 20:02
Hej,
Jag har en Volvo 460 -91 som jag har problem med. Plötsligt så börjat den gå som en kratta och blir omöjlig att köra och även ibland inte viljat starta på varm motor. Har man fått igång den så har den inte viljat varva över 1200-1300 varv utan att strypa sig.
Jag hade den inlämnad för ett årsedan för detta när jag blev stående. Efter många försök och när motorn hade svalnat lite så gick den igång igen och jag kunde då ta mig till verkstad.
Bilen fungerade när de hade inne den men bytte tändkablar då de kunde se att de var dåliga och har därefter fungerat.
Men nu sedan några veckor tillbaka så går den inte att lita på bilen.
Jag har nu bytt stift, rotor, fördelare och tändkablar men misstänker att problemet är bränslesystemet.
Tomgång går det lite upp och ner och plösligt så är det nästan som om man skulle ha chokat en varm motor och det bolmar ut svart rök ur avgassystemet och blir omöjlig att köra. Tyvärr så är felen sporadiska och det går inte att framtvinga utan när det händer så händer det.
När motorn har svalnat efter felet så går den igång igen.
Bilen är kanske värd 10.000 kr och kostnaden för byta av tändkablarna förra året var 2800 kr.
Jag känner att jag inte vill lämna in bilen då jag är övertygad om att det kan kosta hur mycket som helst innan problemet är funnet om de skall byta bit för bit.
Så min fråga är var skall jag börja leta och vad är det för värden jag skall mäta fram på givare och lambdasond.
// Peter
Jag har en Volvo 460 -91 som jag har problem med. Plötsligt så börjat den gå som en kratta och blir omöjlig att köra och även ibland inte viljat starta på varm motor. Har man fått igång den så har den inte viljat varva över 1200-1300 varv utan att strypa sig.
Jag hade den inlämnad för ett årsedan för detta när jag blev stående. Efter många försök och när motorn hade svalnat lite så gick den igång igen och jag kunde då ta mig till verkstad.
Bilen fungerade när de hade inne den men bytte tändkablar då de kunde se att de var dåliga och har därefter fungerat.
Men nu sedan några veckor tillbaka så går den inte att lita på bilen.
Jag har nu bytt stift, rotor, fördelare och tändkablar men misstänker att problemet är bränslesystemet.
Tomgång går det lite upp och ner och plösligt så är det nästan som om man skulle ha chokat en varm motor och det bolmar ut svart rök ur avgassystemet och blir omöjlig att köra. Tyvärr så är felen sporadiska och det går inte att framtvinga utan när det händer så händer det.
När motorn har svalnat efter felet så går den igång igen.
Bilen är kanske värd 10.000 kr och kostnaden för byta av tändkablarna förra året var 2800 kr.
Jag känner att jag inte vill lämna in bilen då jag är övertygad om att det kan kosta hur mycket som helst innan problemet är funnet om de skall byta bit för bit.
Så min fråga är var skall jag börja leta och vad är det för värden jag skall mäta fram på givare och lambdasond.
// Peter